Deze maand is het vijf jaar geleden dat ik één van de belangrijkste ideeën uit m’n leven kreeg. Zo’n inzicht dat als een lichtflits door je hoofd schiet en je bestaan voorgoed verandert. Vijf jaar geleden was dat het idee om m’n baan op te zeggen en voor mezelf te beginnen, om bedrijven te helpen om meer klantgericht te werken.
Niet helemaal volgens plan
Vorige week bladerde ik m’n oorspronkelijke bedrijfsplan nog eens door. Een paar dingen doe ik nog steeds, zoals bedrijven helpen om klantgerichter te werken. Maar veel dingen heb ik uiteindelijk anders aangepakt. Al doende zijn nieuwe producten ontstaan, diensten waar ik vijf jaar geleden nooit aan had gedacht. Zo zijn m’n slimme surveys ontstaan tijdens een interimklus bij KPN, maar zijn er inmiddels al veel andere organisaties die er veel klantinzicht door hebben gekregen.
Een belangrijke inspiratiebron in de afgelopen vijf jaren waren m’n eigen klanten. Zij geven me elke dag weer slimme feedback. Vertellen me welke diensten waardevol zijn en vragen om nieuwe diensten die ik nog niet had bedacht.
Nieuwe producten dankzij m’n klanten
Nu ik terugkijk, zie ik dat de mooiste diensten zijn bedacht uit de interactie met m’n klanten. Een probleem waarvoor ik een slimme oplossing bedacht heb, een slimme vraag van een klant waarmee ik veel meer partijen kan helpen. In de gesprekken met klanten groeien kansen en nieuwe producten. Ik heb geleerd dat juist m’n klant me vaak kan vertellen wat ik moet doen. De feedback van m’n klanten helpt me om mijn bedrijf te laten groeien.
Ook jouw klanten hebben ideeen
Bij andere bedrijven zie ik hetzelfde: klanten hebben veel ideeën hoe de dienstverlening beter kan. Maar veel bedrijven worstelen met een probleem: hoe zorg je ervoor dat al die ideeën van klanten bij de goede mensen terecht komen? Dat er echt wat mee gebeurt? Hoe zorg je ervoor dat iedereen scherp zicht houdt op de klant? Dat de ramen naar buiten helder zijn? Dat is nog steeds een grote uitdaging. Een zakelijke Glazenwasser is daarbij onmisbaar.
Met m’n blog De Glazenwasser en bedrijf Faxion is er daarom nog veel werk te verrichten. Klantgericht werken, precies weten wat je klant wil, scherp zicht op je klant? Sociale media daarbij slim inzetten? Het zijn nog steeds grote uitdagingen bij veel grote en kleine organisaties. Daar ben ik na vijf jaren nog lang niet klaar mee. Wel ben ik razend benieuwd naar de toekomst. Die zal ook wel weer niet helemaal volgens plan verlopen. Welke nieuwe producten en diensten zouden m’n klanten de komende vijf jaren voor me verzinnen? Ik kijk er nu al naar uit!
Geef een reactie