• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

businesscoach

Voor zzp-ers & ondernemers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Superpromoter / De stagiair die alles weet

De stagiair die alles weet

Superpromoter

door Ellen de Lange-Ros

Vroeger op de basisischool had ik een bijzondere gave. Ik kon vegeteren: ik zei nets, dacht niets, maar zat gewoon doodstil. Niet omdat het moest, maar omdat het zo saai was. Te traag ging. Mijn hoofd werkt graag op hoge snelheid, vlot. Kan dat niet, bijvoorbeeld omdat ik alleen passief moet luisteren? Dan spring ik in die andere stand, het nietsdoen.

De grote klantquiz zorgt voor dynamiek

Bij de presentaties die ik geef, ben ik er alert op. Gaat het niet te traag? Is het niet saai? Doet iedereen mee? Een leuk onderdeel om voor wat dynamiek te zorgen, is de grote klantquiz. Resultaten van een klantonderzoek worden niet vooraf rondgestuurd, maar juist nog even geheim gehouden. Bij de presentatie van het klantonderzoek daag ik de zaal uit met vragen: wie is hier de klantkenner in het bedrijf. Wie weet hoe tevreden of loyaal klanten zijn? Wie weet feilloos de top 3 aan verbeterpunten te noemen? De allerlastigste vraag is overigens: wie weet waar klanten enthousiast over zijn? Met deze vraag krijg ik de zaal écht stil. Radeloos kijken collega’s elkaar aan. Waar zouden ónze klanten nou enthousiast over zijn?

Sterke punten zijn onbekend

Het leuke van deze manier van werken is dat mijn toehoorderes worden uitgedaagd. Klantkennis is plots geen saai verhaal meer, maar iets waar je jezelf actief vragen over kunt stellen. Hoeveel weet je eigenlijk al? Het grappige is dat de meeste mensen wel enigszins beeld van hun eigen organisatie hebben. Ze weten best of ze redelijk goed presteren, of juist dramatisch slecht zijn. Maar daarna wordt het lastig. Met name als gaat om sterke punten valt de zaal altijd stil. Terwijl dat juist is waarom je klanten je aanbevelen, ze je superpromoter zijn. Het is dus belangrijk om juist daar een goed beeld van te hebben.

De alwetende stagiair

Gelukkig is er vaak een redder in de zaal. Iemand die een haarscherp beeld van het bedrijf heeft. Die snapt wat klanten vinden en begrijpt wat sterke punten zijn. Verrassend genoeg is dat vaak niet de directeur of de marketing manager. Veel vaker is het: de stagiair! Hoe kan dat?

Een stagiair heeft een mooie tussenrol. Aan de ene kant nog de blik van een objectieve buitenstaander, aan de andere kant de organisatie behoorlijk kennen. Met die blik kun je blijkbaar een organisatie goed inschatten. Maar ben je als directeur of medewerker sterk betrokken bij je organisatie? Dan is het razend lastig om dat objectieve beeld vast te houden. Je verliest het totale plaatje, omdat je zoveel weet van alle details. Je ziet minder scherp waar het voor je klant echt om gaat.

Zo word je zelf alwetend

Hoe zorg je dan toch voor een goed beeld van je klant? Dat is simpel, er zijn drie opties. Je kunt bijvoorbeeld zorgen voor een MT dat volledig bestaat uit stagairs. Waarschijnlijk niet iets dat je aanspreekt. Ook kun je kiezen voor een andere extreme oplossing: vegeteren. Niet denken, niets doen. Doodstil zitten en hopen dat je klant je niet vergeet. Waarschijnlijk spreken beide oplossingen je niet aan.

Gelukkig is er een betere oplossing: een goed klantonderzoek. Dat helpt je om een objectieve blik op je klant te krijgen en te houden. Dan ben je met de grote klantquiz niet meer afhankelijk van je stagairs, maar weet je zelf precies hoe het zit en waarom jouw klanten enthousiast over je zijn. Maar veel belangrijker: je weet het niet alleen bij een spelletje zoals de klantquiz, maar kunt die kennis strategisch gebruiken bij alle besluiten die je neemt. Dan wordt klantgericht werken veel meer dan een raadspelletje en gaat het om intelligent inzicht. Om de kansen te pakken die er zijn, wat moois bouwen met je klant. En het goede nieuws: dat wordt nooit saai!



Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien