• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • ZZP Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Herd / Er kan er maar een de winnaar zijn. Of niet?

Er kan er maar een de winnaar zijn. Of niet?

Herd, Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Ondernemen, Positief

door Ellen de Lange-Ros

De UEFA Champions League is het belangrijkste toernooi voor voetbalclubs in Europa. De allerbeste teams strijden elk jaar weer in een uitgebreide competitie om de beker. In zo’n toernooi zijn de regels helder: na voorrondes en een poule-systeem volgt de knock-outfase. De finale trekt elk jaar weer miljoenen kijkers en daarin is er natuurlijk maar één winnaar. Of niet?

Als je puur naar de wedstrijden kijkt, kent de Champions League maar één winnaar, degene die de meeste doelpunten maakt in de finale. Maar als je iets breder naar het fenomeen kijkt, dan zijn er plots veel meer winnaars. Zo zijn er de kleine clubs die er in de voorronde al uitvliegen, maar die wel een legendarische wedstrijd hebben gespeeld tegen een grote internationale club. Zo’n wedstriijd waar in de regio nog decennia over wordt nagepraat. Ook zij zijn natuurlijk een winnaar.

Daarnaast zijn er de middelgrote clubs die de voorrondes overleven en veel voetbalervaring opdoen in de zware poulewedstrijden. Ervaring waar jonge talenten reikhalzend naar uitkijken. Dankzij zulke wedstrijden worden deze clubs een magneet voor de talenten uit hun omgeving. Ook zij winnen.

Verder zijn er natuurlijk de spelers die de eindfase niet halen, maar wel op het toernooi schitteren. Spelers die mooie acties laten zien, die een prachtige wedstrijd spelen in een uitverkocht europees stadion. Natuurlijk zijn ook zijn winnaars. En vergeet niet de kleine jongen, die aan de hand van z’n vader een legendarische voetbalwedstrijd bezoekt die hij zich z’n leven lang herinnert. Ook hij is een winnaar.

Er zijn veel winnaars

Kortom: als je beperkt kijkt, heeft de Champions League maar één winnaar. Maar kijk je iets breder, dan draait de competitie niet alleen om de uiteindelijke winnaar. De Champions League is een geweldig voetbalfeest waar veel mensen plezier aan beleven. Er zijn veel winnaars.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een voetbaltoernooi, maar ook voor jouw industrie of bedrijfstak. Je kunt beperkt kijken en denken dat alleen de marktleider de winnaar is. Maar natuurlijk is dat niet zo. Er zijn veel meer winnaars. Denk aan de toeleveranciers die in een gezond bedrijf werken. Denk aan de vakkennis die buiten de branche ook andere industrieen versterkt. Denk aan klanten die dankzij de concurrentie ook bij de niet-marktleiders prima producten kunnen aanschaffen.

Er is geen schaarste, maar overvloed

Kijk je met deze bril naar de economie, dan is er plots geen sprake meer van schaarste (‘er kan maar een winnaar zijn’), maar is er overvloed (‘er zijn heel veel winnaars’). Succes is niet langer voorbehouden aan de marktleider, maar is voor iedereen bereikbaar. Het draait niet langer om die ene winnaar, maar om alle spelers in het spel.

Als je wilt stoppen met hard ploeteren, en wilt overstappen naar zacht werken, is het essentieel dat je met de bril van overvloed naar de werk gaat kijken. Je denkt niet langer in problemen, maar kijkt naar de creatieve mogelijkheden om ze op te lossen.

Succes is bereikbaar voor iedereen die kan denken in overvloed, die kan scheppen vanuit passie. Klinkt misschien vaag, maar dat is het allerminst. Echt succes in je bedrijf, begint bij jezelf. Bij de bril de jij opzet, als je naar je bedrijf en je klanten kijkt. Kijk je met de bril van overvloed naar jouw werk, dan zijn er volop kansen. De beste zijn is minder belangrijk, creativiteit en een open blik om je kansen en overvloed te herkennen worden essentieel. Zie jij alle winnaars?



Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien