• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Internet voor je bedrijf / Klant-tertainment: zo maak je saaie dingen weer leuk voor je klant

Klant-tertainment: zo maak je saaie dingen weer leuk voor je klant

Internet voor je bedrijf, Klant-tertainment, Online marketing, Sociale media

door Ellen de Lange-Ros

Je weet natuurlijk dat je klanten belangrijk zijn. Ze vormen immers het bestaansrecht van je organisatie. Natuurlijk heb je de basisdienstverlening goed op orde: je telefoon wordt vlot opgenomen, je facturen kloppen en je producten zijn degelijk.

Maar hoe zit het met de iets minder essentiële contacten met je klant? Veel organisaties worstelen om op alle vlakken een topprestatie neer te zetten. Hoe zit dat bij jou? Sprankelen je offertes of staan ze vol saaie regeltjes? Zijn de schappen waar je klanten winkelen slordig? Staat je parkeergarage vol rommel?

Hoe zit het met de ruimte na je kassa?

Ik noem dit deel van je dienstverlening ‘de ruimte na je kassa’. De deal met je klant is rond, je product is geleverd, het nieuwe is er vanaf, de wittebroodsweken met je klant zijn voorbij. Hoe leuk weet jij het leven van je klant dan nog te maken? Want er zijn juist in de ‘ruimte na de kassa’ volop leuke dingen mogelijk. Denk aan de verrassende aftiteling van Pixar waarmee ze kijkers blijft boeien. Of denk aan de groene lampjes waarmee IKEA haar klanten al in de parkeergarage extra aandacht geeft. Recent kwam ik een ander prachtig voorbeeld van een verrassing tegen in een industrie waar je dat niet verwacht.

Met klant-tertainment maak je het leven leuk

Zulke kleine verrassingen noem ik klant-tertainment: een leuke manier om je klant te vermaken. Klant-tertainment is niet waarvoor je klanten bij je komen, ze komen voor je basisdiensten. Maar toch is je klant-tertainment belangrijk. Het geeft je de kans om leuke en mooie dingen voor je klant te doen. Gewoon, omdat jij dat leuk vindt. En omdat je op deze manier je klant laat zien dat je hem belangrijk vindt. Klant-tertainment vind je in allerlei vormen, in allerlei bedrijfstakken. Ook waar je het misschien niet zou verwachten, op plekken waar saai zakendoen tot norm lijkt verheven.

Klant-tertainment kan zelfs in marktonderzoek

Een mooi voorbeeld van klant-tertainment vond ik recent in m’n eigen industrie: het marktonderzoek. Nog te vaak gaat het bij onderzoek om saaie surveys, ingewikkelde statistiek of saaie pakken tabellen en sheets. De basisdienstverlening (onderzoek doen en inzicht bieden) kun je op deze manier uitstekend doen. Maar het kan natuurlijk veel leuker. Dat laten de slimmeriken van InSites Consulting zien met hun recente social media onderzoek.

Social media around the world 2011

Met een gedegen onderzoek heeft InSites Consulting uitgezocht hoe social media wordt gebruikt in meer dan 30 landen. Dat is interessante stof en een onderzoeksrapport met grafieken en scores zou zeker de aandacht wekken. Maar het kan veel leuker. Van zo’n bak met cijfers en scores kun je ook pure klant-tertainment maken. Bijvoorbeeld door met een slimme designer een prachtige presentatie te ontwerpen. Zo wordt marktonderzoek niet meer saai, maar wordt het sexy. En dat heeft gevolgen!

Iedereen praat er over

Ik ben namelijk niet de enige die enthousiast is over dit onderzoek. De presentatie van InSites Consulting was binnen drie dagen al meer dan 100.000 maal bekeken via Slideshare. Hij is ge-embed op grote blogs als Frankwatching en TechCrunch. Ook wordt de presentatie nog steeds massaal gedeeld. Hij is binnen tien dagen na publicatie al meer dan 500 maal geretweet, meer dan 350 maal op Facebook gedeeld en al bijna 200 keer gedeeld via LinkedIn.

Succes is geen toeval

Het onderzoek wordt natuurlijk gedeeld vanwege de interessante feitjes en statistieken. Maar het feit dat de presentatie gewoon leuk is en er top uitziet, is de belangrijkste oorzaak van de hype rond het onderzoek. Het is pure klant-tertainment! Het is overigens niet iets dat toevallig is ontstaan. Insites Consulting heeft bewust veel tijd en energie in het ontwerp van hun rapport gestoken, ze hebben er zelfs een speciale designer voor in dienst.

De les is duidelijk: als een niet-meer-saai onderzoeksrapport zoveel aandacht kan krijgen, als een parkeergarage of een aftiteling al verrasend zijn… dan kun jij dat ook! Kijk eens kritisch rond in de ruimte na jouw eigen kassa’s. Op welke manier heb jij hier contact met je klant? Welke dingen kun je totaal anders aanpakken om je te onderscheiden, om je klant te laten zien dat hij er echt toe doet? Hoe ga jij klant-tertainment in de praktijk brengen?

Ik gebruik zelf Slideshare ook graag, klik hier om te lezen welke inzichten en vakkennis ik met je deel. Hoewel mijn presentaties niet zo’n hype hebben veroorzaakt als de topper van InSites Consulting, merk ik ook dat een mooi ontworpen verhaal veel wordt gelezen en gedeeld.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.