• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Internet voor je bedrijf / NGNR: Waarom meten van sociale media belangrijk is

NGNR: Waarom meten van sociale media belangrijk is

Internet voor je bedrijf, ngnr2011, Online marketing, Sociale media

door Ellen de Lange-Ros

Deze week werd New Games, New Rules georganiseerd (oftewel #ngnr2011 op Twitter), over hoe je sociale media kunt inzetten in marktonderzoek om je klant beter te kennen. In een serie blogposts over het event lees je de belangrijkste lessen uit elke presentatie. In deze blogpost hoor je waarom het monitoren van sociale media relevant is.

In een zogenaamde ‘social media rush’ van slechts tien minuten vertelt Gyurka Jansen van R2Research over de relevantie van het monitoren en meten van activiteit op sociale media. Met zijn achtergrond in de techniek en onderzoek is het zijn missie om onderzoek slimmer en sneller maken met social media inzet door social media monitoring. Maar hoe pak je dat aan?

Wat wil je eigenlijk weten?

Hoewel er via sociale media een overvloed aan data beschikbaar is, is het juist dan belangrijk om keuzes te maken. Ook bij sociale media begint onderzoek met een doel: waarom wil je onderzoek doen en wat wil je te weten komen?

schillenGyurka vertelt dat het handig is om daarbij een trechtermodel te gebruiken. Vaak kijk je naar de trechter awareness-consideration-preference, waarbij je kunt meten waar mensen in die trechter zitten. Uiteindelijk wil je graag dat er voldoende mensen eindigen met een verkoop (sales). Met social media monitoring kun je de verschillende stappen in de trechter meten en optimaliseren. Bij sociale media is vaak sprake van een overvloed aan data. Het is daarom des te belangrijker om je af te vragen wat je wilt en kunt meten.

De ene volger is de andere niet

Het is handig om onderscheid te maken naar verschillende schillen, afhankelijk van hoe dicht mensen bij je merk of organisatie zitten. Op al die schillen kun je kijken wat er gebeurt met je product of merk. Bij monitoring ga je kijken wat mensen in het veld over je zeggen. Daarbij is naast de inhoud van het bericht ook het sentiment en het volume (hoe vaak wordt iets gezegd) belangrijk.

Wat gebeurt er rond je televisieprogramma op Twitter en Facebook?

tijdstippen rond tv uitzendingOok is het interessant om in de tijd te kijken wat er rond je merk gebeurt. Zo zie je rond een televisieprogramma bijvoorbeeld dat mensen eerst op Facebook gaan kijken naar het tijdstip van de uitzending, maar daarna vlakt het af terwijl er tijdens de uitzending juist een piek is op Twitter. Zo kun je zien dat je doelgroep in de tijd verschillende kanalen gebruikt. Daar kun je direct je content op aanpassen, zoals goede informatie over uitzendtijdstippen op Facebook.

Jansen vertelt over een aantal inzichten die basaal lijken, maar toch enorm kunnen helpen om je content aan te scherpen of het contact met je klant te verbeteren.

engagement versus influence

 

Met sociale media kun je soms eenvoudige informatie krijgen over de demografie van je gebruikers. Wellicht zie je dat er online veel meer mannen actief zijn, waar je vervolgens weer je boodschap op kunt afstemmen. Door als organisatie actief deel te nemen aan discussies, zie je dat het aandeel betrokkenheid (engagement) toeneemt ten opzichte van de invloed (influence).

Al met al maakt de presentatie van Gyurka duidelijk dat meten van sociale media niet triviaal is. Ook bij de overvloed aan data moet je nog steeds goed weten wat je wilt meten, zodat de inzichten uit monitoring je helpen om het contact met je klant te optimaliseren, wat uiteindelijk zal leiden tot meer verkopen. Want laten we eerlijk zijn: bij veel organisaties draait het daar uiteindelijk om.

Hier lees je alle artikelen over New Games, New Rules over het inzetten van sociale media in marktonderzoek.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.