• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Ondernemen / Over ondernemers en het afpakken van banen

Over ondernemers en het afpakken van banen

Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

Op televisie hoor ik een verhit debat tussen politici. Het gaat over buitenlanders die ‘onze’ banen inpikken. Ik vind het een hoog onderbuik-gehalte hebben en begin te peinzen. Wat is eigenlijk ‘een baan’?

Ik denk aan de turkse supermarkt om de hoek. Dat is een baan die dertig jaar geleden niet bestond. Er waren toen domweg geen turkse supermarkten. Geen grote platte broden, geen grootverpakkingen met dadels of noten. Geen supermarktje dat ’s avonds om elf uur nog open was als je frisdrank op was. Zijn dat dan ‘onze banen’ die zijn ingepikt? Welnee! Het zijn nieuwe banen die zijn gecreëerd door hardwerkende mensen die wat bijdragen aan onze samenleving.

Vroeger, in de tijd van de massaproductie, had je grote fabrieken met een vaste hoeveelheid banen. Toen werkten hele dorpen in de textiel (Twente) of de schoenen (Brabant) of de auto’s (Detroit). Tegenwoordig begint de economie er anders uit te zien. Banen worden allang niet meer alleen door een grote organisatie gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het grote leger kleine zelfstandigen zoals de zzp-ers. Zij beginnen vaak nog met werk op interim basis voor een groot bedrijf. Maar na verloop van tijd verandert de focus. Ze ontwikkelen zich in marketing, stoppen met werken op urenbasis en gaan zelf producten ontwikkelen. Ze innoveren en biden eigen diensten. Ze maken hun eigen baan. Hetzelfde geldt voor het grote leger kenniswerkers bij grote organisaties. Hun baan bestaat dankzij hun eigen slimmigheid. Ze zorgen ervoor dat ze hun salaris meer dan waard zijn, door de slimme ideeën waarmee ze hun organisatie laten groeien.

Werk bestaat vandaag de dag voor veel mensen niet meer uit handjes die nodig zijn voor een vooraf vastgelegde klus. Werk bestaat uit een slim hoofd vol goede ideeën, dat zichzelf meer dan terugverdient. Dat de organisatie helpt groeien, dat voor meerwaarde zorgt. Voor de eigen organisatie, voor klanten en voor de maatschappij. Zoals die kleine supermarkt waar je ’s avonds nog terecht kunt.

Als je op zo’n manier naar werk en banen kijkt, dan is immigratie veel minder een probleem. Dan zie je niet langer een leger buitenlanders die ‘onze banen’ inpikt. Dan zie je een leger ondernemende koppies dat meerwaarde kan bieden aan onze samenleving. Die onze maatschappij mooier en slimmer maken met hun creatieve oplossingen.
Ik blijf worstelen met een laatste vraag. Als je leeft in zo’n moderne samenleving die zich richt op banen die meerwaarde creëeren, wat is dan eigenlijk nog de meerwaarde van politici die ‘onze banen’ wil beschermen, maar geen oog hebben voor ondernemers die zelf werk maken? Hoe lang zou die baan nog bestaan?



Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien