Terwijl ik een kopje thee inschenk, roept m’n zoontje enthousiast uit de woonkamer: “Mam, wist je dat bij meneer Meijer de hollandse biologische aardbeiden maar €1,99 kosten per 250 gram?” Ik wil bevestigend knikken, maar dan luister ik even echt goed naar wat hij zegt. “Hoe kom jij daar nou bij?” vraag ik stomverbaasd. De aanbiedingen van de bio-winkel om de hoek weten we nooit. “Gewoon, ik volg meneer Meijer op Twitter”, is het achteloze antwoord, terwijl hij doorzapt naar Hyves.
Waar moet je beginnen?
De biologische winkel om de hoek heeft net Twitter ontdekt. De kleine retailer experimenteert volop met het trekken van klanten en sociale netwerken. Hij post vrolijk over de ontwikkelingen en aanbiedingen van z’n winkel. Hij is daarmee niet de enige. Mijn recente onderzoek ‘Sociale media aan het werk‘ (hier kun je het onderzoek gratis aanvragen) laat zien dat heel veel professionals ‘aan de sociale media gaan’. Maar hoe begin je dan? Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn? Wat is wijsheid, waar moet je beginnen?
Iedereen is op zoek
Het onderzoek ‘Sociale media aan het werk‘ laat zien dat dat de ervaring met sociale media heel wisselend is. Aan de ene kant zijn er ondernemende professionals met uitgebreide ervaring. Aan de andere kant zijn er hoogopgeleide kenniswerkers die nog vrijwel niet met sociale media hebben geëxperimenteerd. Wat beide groepen echter delen, is dat ze nog steeds op zoek zijn. Iedereen zoekt nog naar de heilige graal, het gouden ei. Want laten we eerlijk zijn: sociale media zijn momenteel volop in ontwikkeling. Dagelijks worden er nieuwe toepassingen en apps ontwikkeld die de wereld weer een beetje anders maken. Bijblijven bij al die ontwikkelingen valt niet mee. Wat doet er nu toe? En hoe kun je sociale media nu zelf slim gebruiken in je eigen werk?
Investeren loont!
Voor mij lijkt de opkomst van internet en sociale media op de tijd van de eerste drukpersen. Ze werden, zoals veel nieuwe technologie, vooral ingezet om bestaande zaken handiger te doen, zoals het drukken van boeken die tot dan met de hand werden geschreven. Pas veel later ontstonden echt nieuwe toepassingen. Magazines, tijdschriften of kranten? Het zou nog lang duren voordat die zouden gaan verschijnen.
Met sociale media is het al net zo. We staan pas aan het begin van het begin. Veel toepassingen moeten nog ontdekt of ontwikkeld worden. Wat je met al die social media kunt? De tijd zal het leren. Eén ding is wel zeker: het loont om er in te investeren. Om je er in te verdiepen, te kijken wat anderen doen en goede raad te vragen. Maar ook om zelf aan de slag te gaan, te experimenteren, en zelf uit te vinden wat bij jouw organisatie en werkstijl past. Zoals de biologische winkel bij ons om de hoek. Een account op Twitter is eenvoudig gemaakt. En voordat je het weet staat er een moeder met twee kleine jongetjes in je winkel, vragend naar de hollandse biologische aardbeiden van die Twitter-aanbieding. Zo eenvoudig kan de eerste stap zijn!
Geef een reactie