• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Waarom de mensen bij Corporate BV hun klant vergeten

Waarom de mensen bij Corporate BV hun klant vergeten

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf

door Ellen de Lange-Ros

Als interimmer loop ik al een tijdje mee bij Corporate BV, een grote organisatie. Steeds weer valt me op dat iedereen hier zo hard werkt. Als ik binnenkom, is bijna iedereen al aan de slag en in de middag vertrekt er niemand vroeg. Alle kamers zitten vol en ook de gezamenlijke vergaderzaal wordt volop gebruikt. Maar na een paar weken gaat me heel wat anders opvallen…

Kom lekker twee uur vergaderen

Bij de eerste vergaderingen was ik niet nodig, maar na een paar weken moet ik m’n project presenteren. Ik vraag hoe laat ik op de agenda sta, maar dat is niet duidelijk: “We doen agendapunten altijd in een vaste volgorde en houden geen tijd aan”, zo krijg ik te horen. Ik word daarom uitgenodigd voor de volle twee uur vergadertijd. Op dat moment vallen de schellen van m’n ogen!

Commitment is immers belangrijk

De vergadering duurt lang, omdat er vooral wordt gestuurd op commitment. Iedereen moet met alles meedoen, over alles meepraten. Maar strakke afspraken worden er amper gemaakt. Er is een ellenlange takenlijst, waarvan bijna geen taak is afgerond. Al die klussen worden elke week weer besproken. Ook worden er weinig besluiten genomen of afspraken gemaakt. Er wordt veel gepraat, maar wie regelt nou dat er wat gebeurt? Daar wordt niets over gezegd.

Iedereen is druk, met aansturen

Na die vergadering valt me op dat het steeds zo gaat bij Corporate BV. Er is veel overleg en iedereen praat over alles mee. Maar acties zijn er weinig. Iedereen wil meepraten en ‘aansturen’, maar echt iets doen? Dat doen naast mij maar een paar mensen: enkele andere interimmers. En een aantal oude getrouwen. Mensen die al jarenlang bij Corporate werken. Die anoniem hun werk doen. In alle stilte bergen verzetten. Klussen waar de anderen niet aan toekomen. Die zijn druk. Met elkaar, met vergaderen, met ‘processen beheren’ en ‘aansturen’.

Geen tijd voor klanten

Het allerergste is dat er bij al die drukte amper meer tijd is voor klanten. Tijdens een lunch kaart ik dat aan: “Jullie zijn zo druk met elkaar, zou er niet meer aandacht voor klanten moeten zijn?” De afdelingsmanager knikt bevestigend: “Je hebt helemaal gelijk. Daar zijn we volop over aan het afstemmen. Om dat te stimuleren organiseren we een afdelingsbreed programma. Er komen workshops voor alle teams om samen te bespreken hoe we de klant meer op de kaart zetten. Ik ga de komende maand met m’n MT bespreken hoe we dat kunnen aanpakken, want er moet natuurlijk wel commitment zijn van iedereen.”

De vergadercultuur wordt vrolijk voortgezet. En ik? Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.