• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Liefde / Waarom heeft jouw werk zin?

Waarom heeft jouw werk zin?

Liefde

door Ellen de Lange-Ros

Ik herinner me nog de zomer waarin ik de laatste pagina’s van het allerlaatste boek van Harry Potter las. Vol bewondering over het betoverende verhaal sloeg ik het boek dicht. Daarna slaakte ik een diepe zucht. Het was prachtig, maar ook jammer. Nooit meer een vers boek uit de serie, nooit meer raden hoe het verhaal verder zou gaan. Het was echt af, over, uit.

Het einde van jouw werk, is voor je klant het begin

In m’n werk heb ik soms ook dat gevoel. Een project voor een klant is af, de factuur wordt verstuurd, het is voorbij. Toch is zo’n einde heel anders dan het uitlezen van een boek. Wat voor mij het einde van het project is, is voor mijn klant juist het begin. Het begin van werken met het product dat ik heb opgeleverd. Het begin van een andere werkwijze, van meer inzicht, van verbetertrajecten die worden gestart.

Is de ervaring van je klant een gesloten boek?

Dit geldt natuurlijk in bijna alle organisaties. Wat voor jou het einde van je werk is, is voor je klant het begin van de ervaring die je hem biedt. Of je nu kapper bent, broeken verkoopt, of complexe telecomoplossingen implementeert. Zodra jouw werk er op zit, begint de ervaring van je klant. Maar die ervaring van je klant, dat is voor jou vaak een gesloten boek. Je merkt het niet, ziet het niet. Als je je klant er niet naar vraagt, weet je meestal niet eens wat zijn ervaring precies is.

Het gevaar is dat je na verloop van tijd in je werk gaat focussen op dat stukje dat je de hele dag doet en blind wordt voor het belangrijke deel erna, het deel waar het voor je klant echt om gaat: het gebruik van je dienst of produkt. Vaak moet je bewust moeite doen om te weten te komen hoe je klant dat deel beleeft. Moet je klantonderzoek doen, of een dagje meelopen met je klant in de praktijk. Terwijl het juist zo belangrijk is om het vervolg, de ervaring na jouw werk, te leren kennen. Want alleen als je dat door en door kent, kun je je eigen werk verbeteren. Kun je klantgericht blijven werken.

Je klant toont je de zin van jouw baan

Het is bovendien niet alleen belangrijk om te weten wat de ervaring van je klant is. Het is ook leuk. Het is immers het bestaansrecht van je baan. Het is ‘dat waar je het ook alweer om deed’. Want zeg nou zelf: een product of dienst leveren is veel leuker als je beseft wat de meerwaarde ervan voor je klant is. Als je snapt hoe belangrijk een goed geknipt hoofd voor je klant is. Als je snapt hoe belangrijk het voor jouw klant is om op een betaalbare manier bereikbaar te zijn via de telefoon.

Vraag je je soms vermoeid af waarom je je werk doet? Wat de zin van jouw baan is? Ga dan weer kijken waar jouw baan ophoudt en waar de ervaring van je klant begint. Kijk hoe belangrijk jouw dienst is in het leven van je klant. Dan weet je weer waar je het allemaal voor doet. Dan zie je de zin van je werk. Zie je weer dat wat voor jou het einde van je baan is, voor je klant het begin is. Het begin van een zinvol product, dat meerwaarde biedt. Dat belangrijk is. Werk je op die manier, dan is je klant voor jou geen gesloten boek en wordt je baan een mooi avontuur dat steeds weer boeit. Net zoals de boeken van de Harry Potter serie.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.