• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Ondernemen / Wil je even de disclosure agreement tekenen?

Wil je even de disclosure agreement tekenen?

Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

Nee, de titel van dit artikel bevat geen typefout. Ja, ik weet dat je bij veel bedrijven een non-disclosure agreement moet tekenen. Maar de tijden veranderen. En daarmee de contracten en afspraken die slimme organisaties maken. Zo kreeg ik vanmiddag bij een bedrijf echt de vraag uit de titel voorgelegd.

Kennis mag niet lekken

De non-disclosure agreement stamt uit de tijd dat bedrijven een sterk onderscheid maakten tussen ‘binnen’ en ‘buiten’, tussen eigen mensen en ‘ander personeel’. Het eigen personeel waren de ingewijden, zij waren te vertrouwen. Met het ‘andere personeel’ wist je het nooit zeker. Die konden immers volgende week voor een concurrent werken. Om te voorkomen dat er dan belangrijke bedrijfskennis lekt buiten de muren van de organisatie was er de non-disclosure agreement als oplossing. Daarin werd precies beschreven dat je niets mocht zeggen. Nergens over. Tegen niemand. Nooit. Maar dat was vroeger. Nu gaat het anders.

Kennis delen in het netwerk

Langzaam verandert de wereld. Kennis zit niet meer alleen binnen de muren van je eigen bedrijf. Steeds meer organisaties worden als een zwerm: een klein kernteam, met daar omheen specialisten die invliegen als het nodig is. Juist zij zorgen vaak voor geavanceerde kennis die het bedrijf zelf even niet heeft. En ben je als specialist binnen een bedrijf echt goed? Dan neem je al snel de stap naar zelfstandigheid en laat je je invliegen bij de zwerm die jou nodig heeft.

Je reputatie wordt gemaakt door je netwerk

In die open wereld met gedeelde kennis wordt reputatie steeds belangrijker. Zo’n reputatie manage je niet meer met een afdeling Corporate Communicatie die zorgvuldig gepolijste persberichten de wereld in slingert. Je reputatie wordt gemaakt (of gebroken) door de gesprekken in je zwerm. Hoe praten de specialisten buiten je muren over je? Wat zeggen je klanten online over je dienstverlening?

Van typefout naar nieuw tijdperk

Slimme organisaties begrijpen dat. Die willen kennis niet meer angstvallig binnenhouden. Die willen delen, die willen goede PR. Organiseren ze een testmiddag met een beta-versie van hun nieuwste product, dan vragen ze je even om de disclosure-agreement te tekenen: “Je vertelt toch wel rond in je netwerk dat je hier vanmiddag was?” Het ontbreken van de drie letters NON is geen typefout, het is de markering van een nieuw tijdperk en een totaal nieuwe manier van werken!



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.