• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf / Zo versla je de duivel in jouw organisatie

Zo versla je de duivel in jouw organisatie

Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Slechte winst

door Ellen de Lange-Ros

Op de vroege zaterdagochtend sta ik langs de lijn van het voetbalveld, terwijl de jongetjes over het veld rennen. Ik ken alle ouders van het team. De vader van Jeffrey die er voor zorgt dat de riolering in de stad werkt, of de vader van Youssef die in weer en wind op de fiets naar het veld komt. Stuk voor stuk zijn het leuke mensen. Maar samen… Langs de lijn wordt soms het slechtste in ons wakker. Bij tegendoelpunten beginnen we te mopperen, waardoor de jongens slechter gaan spelen. De leuke ochtend slaat om, de stemming wordt neerslachtig. Plots is het niet meer leuk. Afzonderlijk zijn we aardige mensen. Maar samen langs de lijn? Dan laten we een minder leuke kant zien. Dan worden we soms duiveltjes.

Bij organisaties zie ik vaak hetzelfde gebeuren.

De mensen die er werken zijn vrijwel allemaal aardig. Ze doen hun best, ze hebben hun talenten, hun enthousiasme. Met vrijwel iedereen kun je gezellig lunchen en een leuk of kritisch gesprek voeren. Maar na de lunch? Dan veranderen we. We worden mensen die targets moeten halen, die urenlange saaie vergaderingen voorzitten, die elkaar de loef af steken. Maar nog veel erger: door ons gedrag verandert ons bedrijf, onze organisatie.

We veranderen in duiveltjes

We zijn niet langer een groep mensen die samen werkt om de wereld beter te maken, om klanten goed van dienst te zijn. Het gaat plots alleen om onszelf. Onze afdeling, onze targets, onze winst. Plotseling verliezen we de menselijkheid uit het oog. Gaan we klanten binden met te dure abonnementen, of oneerlijk lange opzegtermijnen. Gaan we massaal woekerpolissen verkopen. Of veel te dure hypotheken. Of we strijken kostbare subsidies op waarvoor we weinig presteren. We veranderen in duiveltjes.

Organisaties zitten vol aardige mensen

Steeds weer lees je in de krant over grote organisaties die de fout in gaan. Die niet klantgericht zijn, die klanten misleiden, die ondeugdelijke producten aanbieden, die overheidsgeld misbruiken. En steeds weer vergeten we dat die organisaties vol zitten met mensen zoals wij. Aardige mensen. Leuke mensen, waarmee je gezellig kunt lunchen. Wat zou er gebeuren als al die aardige mensen na de lunch eens net zo aardig en kritisch bleven? Als ze niet langer blind achter targets, doelstellingen of processen zouden aanhollen. Als ze nuchter zouden nadenken. Als ze hun menselijke gezicht zouden laten zien.

Wij moeten de wereld veranderen

Want laten we eerlijk zijn: alle woekerpolissen, te hoge hypotheken of dure abonnementen zijn door gewone mensen bedacht. En verkocht. Misschien wel door mij, of door jou. Als we de wereld een beetje beter willen maken, dan helpt het niet om ’s avonds je hoofd te schudden bij de berichten die je in de krant leest. Er zit maar een ding op: we moeten zelf de wereld veranderen. Vandaag, nu, in onze eigen organisatie.

Vraag je eens af wat de slechte winsten zijn in jouw organisatie. Welke winsten gaan bij jullie ten koste van je klant? Waar levert jouw organisatie geen echte waarde? En stel dan die belangrijke vervolgvraag: hoe ga jij er voor zorgen dat jouw organisatie daar mee stopt? Welke kleine stap kun jij vandaag zetten om je klanten beter van dienst te zijn? Om geen foute diensten meer te verkopen?

Het kan ook anders

Op het voetbalveld schreeuwen de vaders hun jongens toe. We moeten die tegenstanders gewoon inmaken. Dan komt er een moeder van de tegenstanders op ons af. “Ik ga even koffie halen, kan ik voor jullie ook wat meebrengen?” De vaders vallen stil. Bedremmeld kijken ze haar aan en ze gaan op het aanbod van de koffie in. De negatieve groepsstemming is totaal doorbroken. De wilde mannen langs de lijn zijn plots weer veranderd in de aardige vaders die ze ook zijn. De groep is getemd, we zijn weer gewone mensen. Zo eenvoudig kan het ook anders in jouw organisatie. Durf jij dat aan? Durf jij de menselijkheid in jouw organisatie terug te brengen? Durf jij het verschil te maken?



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.