Samen met Mariët staar ik naar de flipover met de ideeen voor haar bedrijf. Mariët coacht mensen met problemen in hun werk op een specifieke niche. Ze is hierin de enige in Nederland en heeft een prachtige toekomst. Met haar nieuwsbrief werkt ze hard aan het opbouwen van een naam. Ze heeft inmiddels een flinke groep volgers die haar weten te vinden. Toch worstelt ze met haar bedrijf: “Ik voel dat ik enorme ambities heb en meer wil. Maar ik wil ook genoeg tijd voor m’n gezin en m’n kinderen. Aan de ene kant wil ik echt iets neerzetten met m’n bedrijf, maar ik wil geen 60 uren per week druk zijn met m’n bedrijf!”
De keerzijde van je succes op sociale media
De worsteling is herkenbaar en zie ik vaker bij klanten. Want meer klanten trekken, bloggen, sociale media inzetten… Het klinkt geweldig en veel van m’n klanten gaan daarmee voortvarend aan de slag. Totdat ze resultaat beginnen te krijgen. Dan krijgt het succesverhaal een keerzijde. Want: hoe ga je om met die gestage toestroom van nieuwe klanten? Wil je wel harder gaan werken? Hoe zorg je ervoor dat je je klanten uitstekend blijft helpen, ook als je klantenkring snel groeit?
Een nieuw businessmodel biedt kansen
Met Mariët neem ik de mogelijkheden voor haar bedrijf door. We buigen ons over haar businessmodel en productaanbod. Als snel verzinnen we twee nieuwe diensten die ze per direct kan lanceren. Daarmee kan ze grote groepen mensen helpen, zonder dat het haar veel persoonlijke tijd kost. Mariët begint te ontspannen en krijgt rust in haar hoofd. Plots ziet ze hoe ze in volle vaart haar PR kan doen op dat event waar ze binnenkort als expert aanwezig is. Ze hoeft zich niet meer in te houden, is niet meer bang dat ze het werk niet meer aankan.
De angst voor je eigen succes
Het klinkt vreemd, maar veel van mijn klanten lopen aan tegen de angst voor hun eigen succes. Want klanten trekken met sociale media is leuk, maar wat gebeurt er als je plots 2x zoveel klanten krijgt? Kan je bedrijf dat wel aan? Een essentieel onderdeel van werken met online media, is daarom een slim businessmodel. Vaak vraagt dit om goed na te denken en nieuwe producten te ontwikkelen, producten waarmee je schaalbaar bent. Waardoor je snel kunt verdubbelen en toch je klanten uitstekend blijft helpen. Niet door harder te werken, maar door je aanbod te veranderen, zodat je niet meer bang hoeft te zijn voor succes.
De onzichtbare barriere voor succes in jouw bedrijf
Mis je zo’n businessmodel? Dan loop je tegen een onzichtbare barriere aan met je bedrijf. Je wilt wel groeien, maar ‘het lukt maar niet’. Goede marketing doen ‘komt er niet van’ en je bent te druk met kleine dingen. Negeer die signalen niet! Vaak laten ze zien dat er een belemmering in je hoofd zit. Je wilt wel succes, maar deinst er onbewust ook voor terug. Omdat je bang bent dat je succes niet past bij de levensstijl die je eigenlijk wilt. Ik kan je verklappen: als dit speelt, zul je nooit succesvol worden. Je blijft aanmodderen en ondermijnt onbewust je eigen toekomst.
Met een goed businessmodel kan er meer dan je denkt
Als je op deze manier naar je bedrijf kijkt, is ‘mindset’ niet meer iets vaags. Het laat je zien dat je hele concrete wensen en doelen hebt die belangrijk voor je zijn, zoals veel tijd maken voor je kinderen. Zolang je niet weet hoe je die belangrijke doelen kunt combineren met een groeiend bedrijf, blijf je zoekende. Dat is jammer. Want met een goed businessmodel en slimme producten is er veel meer mogelijk dan je denkt. Dan denk je niet langer in of een goed bedrijf, of tijd voor je gezin. Dan ga je de ideale combinatie zien: een goedlopend groeiend bedrijf en veel vrije tijd.
Klaar voor de groeisprong
Voor Mariët geeft de nieuwe opzet direct lucht. Ze gaat enthousiast aan de slag. De angst voor te hard moeten werken is weg. Een angst die haar stilletjes tegenwerkte bij haar ambities om een mooi bedrijf neer te zetten. Ze ziet hoe ze een goede moeder kan blijven en een geweldig bedrijf kan neerzetten. Dat geeft haar vleugels om snel te groeien en het geeft rust in haar hoofd, omdat ze genoeg vrije tijd overhoudt. De weerstand tegen groei is weg, ze is klaar voor haar groeisprong!
Geef een reactie