Zuchtend sjokken we naast elkaar door de kale woestijn. De zon brandt hoog aan de hemel, in de wijde omtrek is er geen schaduw te zien. En geen water. Ik snak naar drinken. Of een ijsje. Dan zien we plots een klein karretje staan in de verte. We versnellen onze pas, zouden we daar wat kunnen drinken? Als we dichterbij komen, beginnen we te twijfelen. Het karretje is vaalbruin, zonder tekst. Er is geen water te zien. Ook geen ijsjes. Helaas! Moedeloos sjokken we door. De dorst doet inmiddels pijn in mijn mond. Ik zou een fortuin geven voor een eenvoudig glas water.
Achter het karretje staat een jongen. Hij kijkt ons meewarig aan. Hij prevelt zachtjes iets, wat we niet horen omdat we net iets tegen elkaar zeggen. Ook hij ziet er moedeloos uit. Hij begrijpt er niets van. Volgens zijn adviseur is dit een geweldige plek voor water en ijsjes. Hij heeft een goede kar gehuurd en geïnvesteerd in verschillende vakopleidingen. Hij maakt nu het beste ijs. Zijn water koopt hij in bij de allerbeste leveranciers. Bovendien werkt hij keihard. Urenlang staat hij hier met zijn karretje boordevol water en ijs. Maar niemand koopt bij hem. Waarschijnlijk is er toch geen markt voor zijn spullen. Het is immers crisistijd, mensen hebben nu geen geld. Moedeloos kijkt hij voor zich uit. Zal hij stoppen met zijn bedrijf?
Heb jij het probleem van de waterverkoper?
Dit lijkt een bizar verhaal. Een waterverkoper, die in de woestijn niets verkoopt. Toch zijn er veel ondernemers als de waterverkoper. Ze hebben een mooie dienst, die veel dorstige klanten kan helpen. Desondanks komen die klanten maar niet. Hoe kan dat? Bij de waterverkoper in de woestijn is het eenvoudig: hij is niet zichtbaar. Dat hij ijs en water verkoopt, is een goed bewaard geheim. Maar hoe zit dat bij jouw bedrijf? Hoe denk jij over marketing?
Het is zo opdringerig…
‘Het is zo opdringerig, he? Veel te plat. Dat past niet bij mij. Zo wil ik niet zijn.’ Is dat het stemmetje in jouw hoofd, zodra het gaat om marketing? Ben je liever bescheiden, niet zo pusherig? Ontdekken jouw klanten je vanzelf wel? Dan ben je als de waterverkoper in de woestijn. Jouw dienst blijft een goed bewaard geheim voor dorstige klanten.
Hoe moet het dan wel? Hoe zorg je voor een goede marketing, zonder pusherig te zijn? Heel eenvoudig: zet jezelf niet centraal, maar je klant. Marketing hoef je niet te doen omdat je zelf wilt groeien of veel geld wilt verdienen. Marketing doe je, omdat jij klanten kunt helpen. Klanten die baat hebben bij je dienst. Een dienst waarmee jij de wereld mooier en beter kunt maken.
Is jouw dienst een goed bewaard geheim?
Maar zeg eens eerlijk: wat heeft de wereld aan jouw dienst, als niemand er van weet? Als jouw dienst net zo goed is verstopt als een schatkist met piratenbuit? Of als water in een vaalbruin karretje in de woestijn? Jouw dienst heeft aandacht nodig! Alleen zo kun je mensen helpen. Alleen zo kun jij de wereld mooier maken.
Je klant heeft je marketing nodig om je te zien
Ga met die insteek je marketing en salesgesprekken doen. Niet omdat jij wilt opvallen. Maar omdat jij anderen geweldig kunt helpen. Omdat jij de dorst van de ander kunt lessen. Omdat je dienst het probleem van je klanten oplost.
Maar dan moet die ander dat natuurlijk wel zien, weten, horen en voelen. Daarom moet jij marketing doen. Steeds weer, zonder te stoppen, zonder bang te zijn om teveel te pushen. Je dienst verdient die aandacht. Je klant heeft het nodig om je te kunnen zien. Daarom is marketing van levensbelang. Voor jou, maar vooral voor je klanten.
Laat een reactie achter