Ze vertelde: ‘We merken dat de fans van David hun enthousiasme over zijn muziek willen delen met anderen. Daarvoor gebruiken ze graag de gratis content op onze website. Ze wijzen anderen op de gratis muziek of sturen links naar een nummer door. Met de gratis content maken we het onze fans makkelijk om reclame voor ons te maken. We hebben een enorme mond-tot-mondreclame, juist omdat onze fans deze content gratis mogen gebruiken. Vergis je niet: een groot deel van onze groei komt door de enthousiaste verhalen van de fans zelf. Want uiteindelijk draait het daar allemaal om. Dit is geen snelle marketingtruc. Uiteindelijk moet je mooie dingen maken, waarmee je fans trekt die razend enthousiast zijn.’
Fragment uit mijn boek ‘Een zaak van fans’.
In mijn boek ‘Een zaak van fans’ lees je hoe zanger David volop succes heeft en fans krijgt. Zonder grote media. Zonder duur bureau dat de advertenties voor zijn concerten voor hem regelt. Maar met zijn eigen online media. En hij is niet de enige. Hij deelt zijn aanpak met zelfstandige Anna, manager Joris en winkelier Orlando. Maar het meest interessante is: wat kun jij daar mee?
Welk blokje mag jouw klant proeven?
Lees bijvoorbeeld het bovenstaande fragment uit het boek nog eens rustig door. En vraag je af: wat kan jouw bedrijf met de mond-tot-mondreclame van je fans? Wie zijn je fans en waarom zijn ze enthousiast over je? Wat heb jij gemaakt voor je fans, zodat ze je eenvoudig kunnen delen? Misschien heb je geen gratis muziek, maar wat dan wel? Je kent vast het gratis blokje kaas dat je bij de kaasboer mag proeven. Welk blokje van jou mag je klant uitproberen? Welk proefblokje van je kan je klant delen in haar netwerk?
Heb jij al een zaak van fans?
Want vergis je niet: ook jouw groei kan voor een groot deel komen van de enthousiaste verhalen van je eigen fans. Daar draait het om bij een gezond bedrijf. Of je nou een groot bedrijf bent zoals Apple of loopbaancoaching geeft bij jou in de stad. Groeien begint bij je fans. Fans die enthousiast over je praten. Fans die je graag delen. Daar begint marketing. En dat is geen snelle truc, maar het mooiste dat jouw bedrijf de wereld te bieden heeft. Heb jij al een zaak van fans?
Geef een reactie