• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Bedrijf groeien / Waarom je sommige klanten nooit korting moet geven

Waarom je sommige klanten nooit korting moet geven

Bedrijf groeien, geld, Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf, Meer klanten, Ondernemen, ZZP-tips

door Ellen de Lange-Ros

druiven business coachTegen de warme stenen muur die nog nagloeit van de zon staat de druif. Grote lichtgroene bladeren met daarop de volle trossen met donkere paarse vruchten. De hele dag hebben ze uit alle macht de warme zon opgevangen. Nu gloeien ze na, je ziet de zoete fruitsuikers in de druif haast ontstaan. Aan de andere kant van de tuin staat de vochtige houten schutting, op het kille natte noordwesten. Tegen de schutting groeit een kleurrijke hortensia die van deze schaduwrijke plek houdt en elk jaar uitbundiger wordt. Ernaast staat donkere vergeet-mij-nietjes die licht kleuren op de donkere vochtige grond.

In mijn tuin staan allerlei verschillende planten, vele verschillende types. Ze zien er anders uit, hebben voorkeur voor een andere plek. Ik prijs mijn tuinman, die maandelijks alles onderhoudt en precies weet welke planten waar van houden. Zo groeit alles uitbundig, elk jaar weer.

Zo laat je je geldtuin uitbundig bloeien

Als het om je bedrijf en geld gaat, is het eigenlijk net zo. Ook in jouw geldtuin kan alles uitbundig bloeien. Mits je weet welk geldtype jij bent. In mijn tuin moet ik de druif niet in de schaduw zetten, terwijl de hortensia daar juist uitstekend gedijt. Maar als jij niet weet welk gedtype je bent, zet je jezelf misschien wél in de schaduw. Omdat je denkt dat het nu éénmaal zo hoort. Omdat je je een beetje schaamt voor wie je echt bent. Of omdat je nog niet hebt beseft dat het anders kan. Maar wat zijn dan die geldtypes? En hoe herken je ze?

Ontdek de 8 geld-archetypes

zzp business coach geldEr zijn acht verschillende geldtypes, met allemaal verschillende voorkeuren. De verzamelaar spaart graag; verdient ze €100, dan zal zij daarvan €20 uitgeven en de rest het sparen. Bij de romanticus gaat het andersom: verdient deze levensgenieter €100, dan spendeert hij het liefst €125 uit om het leven te vieren. Een heel ander geldtype is de beroemdheid, die graag in de spotlights schittert. Daarnaast is er de verzorger, die graag anderen verzorgt en zichzelf daarbij nog wel eens uit het oog kan verliezen. Dan zijn er nog een paar geldtypes, zoals de alchemist die het liefst mooie dingen maakt en geld helemaal niet belangrijk vindt; wel jammer dat hij daardoor altijd te weinig verdient met zijn prachtige creaties. Dan is er de heerser, die eindeloos kan bouwen aan haar koninkrijk. Ook is er de connector, die contact met mensen voorop stelt, maar soms niet ziet hoe dat talent kan helpen om een lucratief bedrijf neer te zetten. Tot slot is er de maverick, die dol is op mooie deals en geld-constructies en graag inkomsten en winst in allerlei rapportage bijhoudt.

Welke klanten hoef je nooit korting te geven?

Het is belangrijk om te weten dat er verschillende geldtypes zijn. Zo begrijp je plots waarom je partner (die verzamelaar is) zo zuinig kan kijken als jij (als romanticus) voorstelt om heerlijk uit eten te gaan. Of je snapt waarom je ene kind altijd in de spotlights wil staan (de celebrity) en de ander zichzelf wegcijfert (de verzorger).

Echt interessant wordt het als je de geld-archetypes van je klanten herkent. Want dan kun je, als een echte tuinman, de verschillende types gaan koesteren en ze precies geven wat ze willen. De verzamelaar geef je een aantrekkelijke korting, terwijl je bij de romanticus niets hoeft weg te geven; die haal je over de streep met een extra luxe VIP-bonus.

Laat je geldtype bloeien

Ga je werken met de geld-archetypes? Dan ga je de geld-keuzes van jezelf en je klanten beter begrijpen. Je ontdekt de diepere emoties achter geld en leert hoe je dit kunt inzetten. Je gaat zien dat het ene geldtype het andere niet is. Zo kun je jezelf en je klanten maximaal laten bloeien. Net zoals de tuinman doet, met de planten in mijn achtertuin.

Wil je meer weten over de geldtypes? Bezoek dan het ééndaagse event ‘Een zaak van geld’ in de eerste week van maart in Eindhoven, Amsterdam en Zwolle. Als voorbereiding op het event doe je een persoonlijke assessment, waarin je vaststelt wat je geldtype is. Tijdens het event gaan we volop aan de slag met de geldtypes en de kansen voor jouw bedrijf.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.