Wat mij als business coach opvalt, is dat ondernemers die vastlopen regelmatig dezelfde fout maken:
Het is zaterdagavond laat. Het is donker en de regen komt met bakken uit de lucht. Op de stoep, onder een lantaarnpaal, zit een man op zijn knieën. Zijn handen bewegen over het asfalt. Hij lijkt wat te zoeken. Een passerende politiewagen stopt en draait het raampje open.
‘Zoekt u iets, meneer’, vraagt de agent.
‘Ja-ze-ke-hur’, antwoordt de man met overslaande stem.
Hij kijkt op en zijn ogen staan glazig. Hij heeft duidelijk wat teveel gedronken.
‘Wat zoekt u?’ wil de agent weten.
‘Ik zoek…’
De man zoekt even naar woorden en kijkt omhoog.
‘Ik zoek… mijn huissleutels’, zegt de man.
‘Och, wat vervelend voor u’, zegt de agent behulpzaam. ‘Bent u die hier verloren?’
‘Nee, dat niet’, zegt de man. ‘Ik ben ze daarginds verloren; bij mijn fiets. Maar hier is het licht en kan ik beter zoeken!’
ZZP-ers die een oplossing zoeken
Dit is natuurlijk een flauw grapje. Toch zit er een kern van waarheid in. Vaak zie ik zelfstandige professionals die vastlopen. Of iets kwijt zijn. Ze verdienen niet genoeg. Dus gaan ze zoeken naar een oplossing. Maar ze zoeken op de verkeerde plek.
Wat gaat er dan mis?
Te vaak denken zelfstandigen bijvoorbeeld dat ze meer marketing moeten doen, om meer klanten te krijgen. Zo vinden ze meer geld. Denken ze. Vaak is dat zoeken op de verkeerde plek.
Te vaak denken zzp-ers dat ze meer aan marketing moeten doen.
Neem nou Henny
Neem nou Henny. Hij geeft schrijfles aan beginnende auteurs en is steengoed in zijn vak. Hij kan mensen naar een hoger niveau tillen, ze helpen om dat goede boek te schrijven. Bovendien heeft hij een groot netwerk. Hij schrijft bizar leuke stukken, waardoor hij een enthousiaste groep volgers heeft op zijn emaillijst en Twitter.
Toch heeft Henny niet genoeg klanten. Daar schaamt hij zich voor; hij heeft immers een goede naam en veel volgers. Hij vraagt me:
‘Hoe kan ik mijn website beter maken? Ik moet beter gevonden worden op Google, zodat ik meer klanten krijg.’
Als ik met hem naar zijn site kijk, vind ik die prima. Natuurlijk kunnen er details beter. Maar dat gaat voor Henny’s bedrijf niet het verschil maken. Zijn website verbeteren is niet de oplossing; hij zoekt op de verkeerde plek.
Wat moet hij wel doen?
Wat moet Henny wel doen? Wat ik zie, is dat zijn prijzen niet kloppen. Ze zijn te laag voor wat hij biedt. Bovendien werkt hij met losse consulten, waardoor mensen na een paar sessies flink vooruit zijn gegaan en de samenwerking stoppen. Zouden ze langer met hem werken, dan kan hij een hogere prijs vragen én bereiken zijn deelnemers veel meer. Op die manier kan Henny méér verschil maken en zijn klanten meer bieden.
Samen met Henny neem ik niet zijn website, maar zijn bedrijf onderhanden. We veranderen zijn aanbod. Van losse sessies gaat hij naar trajecten. Daarvoor vraagt hij een flinke prijs; een prijs die hij overigens dubbel en dwars waard is. Zijn huidige enthousiaste klanten bevestigen dat. Daarnaast gaan we zijn individuele begeleiding aanpassen naar kleine groepen. Zo hoeft hij basiszaken minder vaak uit te leggen en gaan zijn cursisten elkaar stimuleren. Henny houdt meer tijd over voor specifiek advies aan elke cliënt: het werk dat hij het allerleukste vindt.
Verbazend makkelijk. En leuk
Tot zijn eigen verbazing verkoopt hij binnen een maand al een aantal trajecten, waardoor zijn groep vol zit en hij een wachtlijst moet invoeren. Vier keer per jaar start hij een nieuwe groep cursisten. Niet met ingewikkelde marketing, maar door gewoon aan zijn bestaande volgers te vertellen dat inschrijving mogelijk is; met een paar mailtjes zit de groep vol. Met de vier groepen per jaar verdient hij een fijn jaarsalaris en houdt hij volop tijd voor andere dingen. Zoals werken aan zijn eigen boek.
Waar ga jij het vinden?
Wil jij, net als Henny, een goed bedrijf? En voel je dat het ergens stokt? Blijf dan niet, als de dronken man in de regen, zoeken op de verkeerde plek. Besef dat de groei van jouw bedrijf misschien wel op een andere manier kan dan je nu denkt. Leuker, makkelijker en je houdt er ook nog eens meer geld aan over, terwijl je jouw klanten beter helpt. Het is de moeite waard om uit te vogelen waar je dát gaat vinden!
Ben je benieuwd hoe jij kunt groeien en welke stappen je zou kunnen zetten? Blijf dan niet alleen zoeken. Meld je dan aan voor een kostenloze GroeiScan. Daarin bekijk ik samen met jou welke stappen je kunt zetten en of ik je daarbij kan helpen.
Geef een reactie