Elke keer als ik langs het gebouw van KPN rijd, denk ik met gemengde gevoelens terug aan de tijd dat ik er werkte. Ik denk met veel plezier aan het opzetten van nieuwe klantmetingen. Aan het nieuwe meethuis dat we uit de grond moesten stampen. Dan denk ik aan die baan die ik daarna ging doen. Waarbij m’n management aan de kant werd gezet, machtspelletjes werden gespeeld, een totaal inefficiënte manier van werken werd neergezet met veel intern geneuzel. Maar… op die baan kijk ik met nóg meer plezier terug. Het was een rottijd. Ik moest werken op een manier die me niet lag; ik zag foute managers binnenkomen. Toch ben ik nu blij met die tijd. Hoe kan dat?
Die rotbaan was precies wat ik nodig had
Die laatste rotbaan bij KPN, was net het zetje dat ik nodig had. Het zetje om de stap te wagen naar een eigen bedrijf, naar zelfstandig ondernemerschap. Die stap is nu vijf jaar geleden en heeft me waanzinnig veel moois gebracht. Contacten met leuke mensen, waar ik nu wel op mijn manier mee kan werken. Interessante projecten, uitdagende klussen. Het heeft me ook verantwoordelijkheid gebracht. Voor m’n eigen inkomen, maar vooral voor de kwaliteit van de projecten die ik voor klanten doe. Die moeten perfect zijn, daar mag niets mis gaan en daar wil ik keihard voor werken.
Geen genoegen nemen met ‘wel goed’
Wat de tijd bij KPN me vooral heeft geleerd, is dat je geen genoegen moet nemen met ‘wel goed’. Een baan die ‘wel goed’ is, niet genoeg. Daar kun je je passie niet in kwijt, daarmee kun je geen echte bijdrage leveren aan de wereld. Zit je in zo’n situatie, dan moet je daar geen genoegen mee nemen. Niet wachten tot het beter wordt, niet uitstellen. Je moet zelf actie nemen. Nu!
Juist binnen de grote organisatie is actie nodig
Wat ik ook heb geleerd, is dat actie op allerlei manieren kan. Je hoeft geen ontslag te nemen, je hoeft niet zelfstandig te worden. Ook binnen een grote of kleine organisatie kun je het heft in eigen handen nemen. Kun je zeggen: “Tot hier en niet verder”. Kun je laten zien dat het anders kan. Juist binnen grote organisaties zijn zulke mensen nodig. Mensen die laten zien dat nieuwe wegen mogelijk zijn, die een alternatieve toekomst gewoon in hun dagelijks werk in de praktijk brengen. Doe je dat? Dan ben je een inspirerend voorbeeld voor anderen. Je begint met een kleine verandering, maar maakt uiteindelijk een groot verschil.
Niet de topman, maar de professionals maken het verschil
Als ik langs de gebouwen van KPN rijd, denk ik altijd terug aan de tijd dat ik er werkte. En ik denk aan alle slimme, leuke en inspirerende collega’s die ik er achterliet en gelukkig nog vaak spreek. De toekomst van zo’n bedrijf hangt niet af van een sterke topman, grote bonussen of overheidshulp. Zo’n bedrijf is sterk dankzij het leger aan slimme professionals dat er elke dag weer keihard werkt. De professionals die geen genoegen nemen met ‘wel goed’ maar echt het verschil maken voor hun klant. Ik ben blij met de lessen die KPN me heeft geleerd!
Geef een reactie