Veel ondernemers denken dat ze het goed doen, als ze overal online aanwezig zijn: LinkedIn, Pinterest, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, podcasts in iTunes en ga nog maar even door. Is dat handig? Tja, het is een beetje alsof je aan de tienkamp meedoet op de Olympische Spelen en daarnaast ook kampioen met je hockeyteam wilt worden: je kunt ook teveel willen.
Hoe pak je het dan wel handig aan?
Een belangrijke richtlijn is: doe niet alles, maar doe het goed. Dat klinkt makkelijk, maar is het niet. Hoe word je namelijk goed in iets? Door het vaak te doen, door je te verdiepen, door te leren hoe iets werkt. Hoe wordt je sneller goed: door van alles een beetje te doen, of door je te focussen op één ding en daar alles van te ontdekken? Natuurlijk door dat laatste: focus helpt je sneller beter te worden.
Je snapt het al: als je iets op alle sociale media wilt doen, doe je al gauw van teveel te weinig. Het is slimmer om te kiezen. Ga een half jaar maar één sociaal netwerk inzetten, maar zorg dat je daar alles van leert.
Je doet al gauw van teveel te weinig.
Juist op die manier ga je ervaring opbouwen, kost het je allemaal minder tijd en worden je boodschappen beter. Juist dan ga je je onderscheiden, juist dan ontdek je de slimmigheidjes die anderen over het hoofd zien. Juist dan ontdek je wat werkt voor jouw fans en jouw bedrijf.
Kies één ding en geef jezelf de tijd om daar goed in te worden. Het is hét recept voor een gouden-sociale-media-medaille en een ontspannen bedrijf.
Check voor jezelf: als je het komende half jaar in één ding op sociale media veel beter zou kunnen worden: wat is dat dan? Waar ga jij het komend half jaar aan de slag voor jouw gouden medaille?
Klik hier en lees de andere tips uit deze serie ‘fijn online zijn met je bedrijf’.
Geef een reactie