Terwijl ik eigenlijk op weg ben naar de bakker, valt m’n oog op een prachtige digitale filmcamera in een etalage van het winkelcentrum. Daarmee kan ik enorm mooie films maken. Van m’n kinderen, maar ook in trajecten voor klanten of m’n bedrijf. Zal ik? Dan voel ik in m’n jaszak m’n telefoon. Waarmee ik uitstekende films kan maken. En ik besef: zo’n nieuwe camera heb ik helemaal niet nodig. Ik kan beter eens wat meer leren over het monteren van de filmpjes die ik met m’n camera al maak.
Nog dezelfde avond laat ik de televisie uit. Ik bekijk een paar leuke instructievideo’s over filmen en schrijf een opzet voor een bedrijfsfilmpje. In één avond zijn m’n kwaliteiten als amateur-filmmaker enorm gestegen. Met het investeren van een beetje tijd en moeite heb ik meer bereikt dan met de aanschaf van die nieuwe camera. Dan besef ik me: in het werk speelt vaak hetzelfde.
Met een beetje tijd en moeite bereik je meer
Je bent vaak geneigd om te investeren in nieuwe apparatuur, programma’s, of adviseurs. Terwijl je met het investeren van een beetje tijd en moeite meer resultaat boekt. Waarom zou je voor veel geld een reputatie-onderzoek laten uitvoeren als je online al eenvoudig kunt volgen waarover je de afgelopen maanden negatieve of positieve pers hebt gehaald? Waarom zou je een groot strategisch adviestraject opzetten naar kansen om je concurrent te verslaan, terwijl je eenvoudig online kunt volgen waarover de klanten van je concurrent nu al klagen? Met een beetje tijd en moeite bereik je ook nu meer dan met het investeren van veel geld.
Met name als het gaat om kennis over je klant, concurrent of eigen organisatie kun je vaak online al erg veel vinden. Zo kun je met een snelle Google zoekopdracht een opdrachtgever verrassen en een project versnellen. Maar dan moet je er wel even wat tijd en moeite insteken. Je moet weten waar je moet zoeken en weten hoe je dat aanpakt, net zoals ik moest weten hoe ik een filmpje edit. Vaak is het niet nodig om te investeren in dure projecten, als je met een investering in je eigen slimheid meer kunt bereiken. Of als variant op een bekende uitspraak: koop geen dure vis, maar leer jezelf vissen!
Geef een reactie