Inhoudsopgave
Wat is een business coach? En heb je er eentje nodig?
Wat is een business coach eigenlijk? Wat doet zo iemand? En heb je zo’n coach nodig, of helemaal niet?
Wikipedia zegt: Coaching is de vorm van begeleiding die erop gericht is mensen in positieve zin te veranderen, uitgaande van gezonde mensen en een geloof in de veranderingsmogelijkheden die liggen besloten in de blijvende wisselwerking tussen inzicht en gedrag. Genezing is nadrukkelijk niet het doel en ziekte niet het uitgangspunt.
Een business coach is een professional, die je helpt om je bedrijf te veranderen in positieve zin. Bijvoorbeeld om te groeien met je bedrijf, nieuwe diensten te ontwikkelen, of als persoon nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.
Waarmee helpt een business coach je precies?
Dat ligt eraan. Net zoals je dokters of docenten hebt in alle soorten en maten, heb je ook verschillende business coaches. De één werkt met motivatie en mindset, een ander helpt directeuren een geschikte opvolger te vinden, of is online marketing specialist.
Welke business coaches zijn er?
Business coaches zijn er in alle soorten en maten. Zo zijn er coaches die zich richten op MKB-ers, directeuren van familiebedrijven, starters, of juist ervaren professionals. Zelf werk ik als business coach vooral met hoogopgeleide, slimme of creatieve ZZP-ers. In de rest van dit artikel focus ik daarom op business coaches voor ZZP-ers.
Grofweg kun je daarbij het volgende onderscheid maken:
1. Wat is een business coach – Mindset coach
Een mindset coach is vooral gericht op motivatie en je manier van denken. Stel je duidelijke doelen? Wil je ‘er voor gaan’ om een zinvol leven te realiseren? Dat zijn zaken waar mindset coaches op hameren. Het zijn vaak goede sprekers. Ze sprankelen vanaf het podium en weten mensen te betoveren met hun oneliners. De grote vraag is: heb je er na thuiskomst ook nog wat aan?
Vraag je af: is je mindset dat wat je groei in de weg zit? Ben je al langer ondernemer, dan heb je bewezen dat je je zelf kunt redden. Meer discipline, scherpere doelen of harder werken zijn vaak niet wat je verder brengt. Toch kan een mindset-coach waardevol zijn, als deze persoon je helpt om nieuwe kwaliteiten in jezelf te ontwikkelen die je bedrijf nodig heeft.
2. Wat is een business coach – Bij een specifieke uitdaging
Een praktische vorm van business coaching wordt geleverd door de specialisten. Zij hebben door opleiding of eigen ervaring een concreet vakgebied waarmee ze je helpen. Vaak noemen ze zichzelf overigens geen business coach, maar bijvoorbeeld content en conversie specialist, blog-expert, LinkedIn trainer, copywriter, of Facebook & Instagram expert. Ook een financieel adviseur die je helpt om je geldstromen beter te begrijpen valt in dit genre.
Kan een specialistische business coach je helpen?
Specialisten zijn goed in hun vakgebied. Met hun hulp kun je op dat gebied razendsnel stappen zetten. De grote vraag is echter: gaat die specifieke stap je helpen met je echte probleem? Als je ‘s nachts slecht slaapt, kun je bij de dokter om slaappillen vragen. Maar als je wakker ligt vanwege relatieproblemen, is dat natuurlijk niet de echte oplossing. Zo is het de vraag of een TikTok-expert je gaat helpen om de zakelijke klanten te vinden die bij jouw bedrijf passen. Weet je zeker dat je een bepaald specialisme nodig hebt? Dan zijn dit uitstekende coaches of trainers.
3. Wat is een business coach – Coaches met een specifiek programma
Veel business coaches organiseren events en geven programma’s in alle soorten en maten. Van een korte online cursus tot een programma van weken, maanden of een jaar. Is zo’n jaarprogramma bij een business coach zinvol? Ja en nee.
In een jaarprogramma in korte tijd veel leren. Over dingen waar je nog weinig van wist
Een programma is altijd gericht op specifieke onderwerpen, die alle deelnemers aan het programma doorlopen: verkoopgesprekken voeren, waardevolle programma’s ontwikkelen, van uurtje-factuurtje werken naar eigen diensten aanbieden, email-marketing, nieuwsbrieven versturen, of zichtbaar worden op Facebook. Daarnaast is er in een programma vaak aandacht voor doelen stellen, je mindset en persoonlijke ontwikkeling. Zit je in een programma met onderwerpen waarover je weinig weet? Dan kun je in korte tijd veel leren.
Vaardigheden leren op een afgebakend gebied
Kenmerkend voor een programma bij een business coach is dat je vaardigheden leert op afgebakende gebieden, zoals online marketing. Daarnaast ontdek je vaak mogelijkheden waar je je niet van bewust was: ‘ook in mijn vakgebied kan ik een online programma lanceren’, of ‘ook ik kan stoppen met werken op uurbasis’ of ‘hoe schrijf ik een goede zakelijke blog’. In mijn ervaring zijn het vaak juist de inzichten waar je niet actief naar op zoek was, waar je je nog niet van bewust was, die je het meeste brengen. Het zijn de dingen waarvan je niet weet dat je ze nog niet weet.
Het zijn vaak juist de inzichten waar je niet actief naar op zoek was, die je het meeste brengen. Het zijn de dingen waarvan je niet weet dat je ze nog niet weet.
Is het programma fijn voor het inkomen van de coach of voor jou?
Programma’s zijn populair bij business coaches. Ze zijn namelijk dé manier om hun eigen bedrijf schaalbaar te maken. Business coaches kunnen via een programma in relatief weinig tijd veel klanten bedienen, voor een vaste investering. Hoe meer deelnemers een programma heeft, hoe lucratiever het is voor de business coach zelf. Staar je daarom niet blind op aangeboden programma’s. Dat een programma fijn is voor het inkomen van de business coach, hoeft niet te betekenen dat het ook fijn is voor jou of bij je past.
Dat een programma fijn is voor het inkomen van de business coach, hoeft niet te betekenen dat het ook fijn is voor jou.
4. Wat is een business coach – Via een online community of mastermind groep
Er zijn business coaches die hulp bieden in een online community of een mastermind groep, waar je met andere deelnemers kunt sparren. Besef dat je business coach zelf vaak maar in beperkte mate aanwezig is in zo’n online groep.
Meestal heeft een coach met een community eigen moderators, vaak ondernemers met veel minder ervaring dan de coach zelf, die de vragen in het online forum beantwoorden. En besef dat de tips en adviezen van je mede-ondernemers in de community niet verder gaan dan hun eigen ervaring.
Een groep is alleen inspirerend als hij past bij jouw kaliber
Ik heb zelf verschillende keren in groepen van een business coach meegedraaid en ze hebben me veel gebracht. Zo’n groep is inspirerend als je durft te vragen én wil geven en delen met anderen. Zo mocht ik tijdens een Masters-groep van mijn Amerikaanse coach in Arizona voor de groep vertellen hoe ik mijn Facebook-advertenties en conversie had georganiseerd. Dat is cool.
Een groep kan leiden tot jarenlange vriendschappen
Ondernemers en zzp-ers werken vaak alleen in hun bedrijf. Sparren met soortgenoten, in een programma bij een business coach, kan enorm inspirerend zijn. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat de andere deelnemers een behoorlijk niveau hebben, je inspireren en je horizon verbreden. Anders ben je continu aan het geven en anderen aan het coachen. Dat voelt fijn voor je ego, maar het is niet wat je eigen bedrijf nodig heeft. Vind je een groep van jouw niveau? Dan kan het leiden tot jarenlange vriendschappen en inspiratie. Ik heb diverse groepen en masterminds begeleid die elkaar nog jaren bleven ontmoeten en inspireren.
Vind je een groep van jouw niveau? Dan kan het leiden tot jarenlange vriendschappen en inspiratie.
5. Wat is een business coach – Persoonlijke hulp in een groepsprogramma?
Sommige business coaches schermen, als onderdeel van hun programma met persoonlijke hulp. Maar let goed op wat je precies krijgt. Vaak krijg je persoonlijke hulp in de vorm van een groepswebinar, waarin je jouw vragen kunt stellen. Vraag je af: wil jij de lastige of genante dingen uit je bedrijf daar openbaar delen?
De groepssessies hebben ook voordelen. Zo kan een mede-ondernemer een vraag stellen over een issue dat ook bij jou speelt, maar waar je je nog niet van bewust was. Of je ziet waar andere ondernemers vastlopen en verzint een betere oplossing. Verder kun je inspiratie krijgen doordat je hoort hoe anderen het aanpakken. Al is het maar doordat je daardoor zelf besluit om het lekker helemaal anders te doen.
6. Wat is een business coach – Individuele begeleiding op maat
Tot slot zijn er business coaches die volledig individuele trajecten aanbieden. Ze werken één-op-één, helemaal gericht op jouw specifieke vraag. Er zijn overigens maar weinig business coaches die zich hierin specialiseren. De meeste business coaches hebben liever een schaalbaar bedrijf met grotere groepen. Dat is lucratiever.
De onzichtbare toppers
Toch zijn er ook één-op-één coaches en mentoren. Maar zij vallen minder op in het geweld op sociale media. Zijn individuele coaches goed, dan gaat hun naam rond en krijgen ze een deel van hun cliënten via mond-tot-mond-reclame. Ze hoeven daarom minder aan marketing te doen, ze zijn minder nadrukkelijk aanwezig dan de business coaches die een programma vullen en daarvoor actief grote aantallen ondernemers moeten werven op sociale media.
Zijn die individuele mentoren de moeite waard? Dat hangt er vanaf. Welke stappen wil jij zetten? Heeft je business coach daar ervaring mee? En bovenal: hebben jullie een persoonlijke klik, waardoor je lekker samen werkt? Ook het tarief van zo’n individuele mentor is relevant. Dat kan variëren van een paar honderd euro voor een individueel consult tot tienduizenden euro’s bij langer contact.
Wat kost een business coach?
Zo zijn we aangekomen bij een interessante vraag: wat kost een business coach? De kosten van een business coach zijn helemaal afhankelijk van het type coach en traject. Er zijn gratis inloopmiddagen bij de Kamer van Koophandel, maar ook coaches die €50.000 voor een jaartraject vragen. Voor een paar honderd euro heb je al een leuk online programma, al is dat meestal zonder persoonlijke aandacht.
De prijs die je betaalt voor een goede business coach is niet het belangrijkste. Waar het om gaat is: welke stappen wil jij zetten? En ga je die gewenste stappen realiseren met de hulp van deze coach?
Een andere belangrijke vraag is: hoeveel leveren die stappen je straks op? Mijn Amerikaanse business coach was de jaarlijkse investering van €20.000 meer dan waard. Ik verdiende het bedrag meer dan dubbel terug, al direct in de jaren dat ik met haar werkte.
Een goede business coach, kan met jou een inschatting maken: waar sta jij nu? En welke begeleiding past het beste bij je? Ik doe daarom altijd een persoonlijke intake, met de ondernemers en zzp-ers die mijn hulp overwegen. In de intake leer ik de persoon en het bedrijf kennen. Ik schat altijd in of ik denk dat de ondernemer in kwestie de investering in mijn hulp op korte termijn kan terugverdienen. Is dat niet zo, dan vertel ik dat eerlijk.
De prijs die je betaalt voor een goede business coach is niet het belangrijkste. Waar het om gaat is: welke stappen wil jij zetten? En ga je die realiseren met de hulp van deze coach?
Hoe vind ik een goede business coach?
Hoe vind je zelf een goede business coach? Net zoals docenten zijn er mensen die net beginnen en ervaren coaches met een jarenlange staat van dienst. Er zijn coaches die vooral hun eigen bedrijf en omzet willen laten groeien, terwijl een andere business coach zich het vuur uit de sloffen loopt voor jouw resultaten.
Bij het kiezen van een goede business coach kun je daar vrij vlot inzicht in krijgen, als je goed oplet. Net zoals je in een oudergesprekje op school al snel doorhebt of een docent oprecht in je kind is geïnteresseerd. Check bijvoorbeeld de website van de business coach. Staan hier vooral verhalen van de successen van de coach zelf en korte quotes van klanten? Of staan er langere ervaringsverhalen van enthousiaste cliënten?
Laat je alarmbellen rinkelen bij te mooie fotoshoots en kijk-mij-eens-succesvol-zijn-websites.
Laat je alarmbellen rinkelen bij te mooie fotoshoots en een glamour-setting van ‘kijk mij zelf eens succesvol zijn’ en kijk verder. Hoeveel jaren ervaring heeft de business coach? En waarmee? Welke successen hebben de klanten van deze coach behaald? En worden cliënten met naam en toenaam genoemd, zodat je contact met ze kunt opnemen om te vragen hoe de begeleiding echt is gelopen?
Wat is een business coach die past bij mij?
De grote vraag die je als zzp-er of ondernemer aan jezelf moet stellen is: welke coach past bij mij en mijn bedrijf? Welke stappen wil ik zetten? Welke hulp van een business coach wil ik? Die vragen klinken eenvoudig, maar dat zijn ze niet. Want een zieke kan vaak zelf niet beslissen welke dokter hij nodig heeft. Er is juist iemand met vakkennis, zoals een huisarts, nodig om een goede diagnose te stellen.
Om goed vast te stellen welke hulp geschikt is voor een ondernemer, doe ik altijd een persoonlijke telefonische intake. In zo’n gesprek van 30-45 minuten bespreken we samen welke stappen de ondernemer wil stellen en ik kijk of ik de geschikte persoon ben om daarbij te helpen. Omdat ik persoonlijke business coach geef en één-op-één werk, wil ik een goede klik voelen met de ondernemer. Kunnen we vlot schakelen? Hebben we lol samen? Maar bovenal: denk ik dat deze ondernemer met mijn hulp de stappen gaat maken waar ze zelf nog niet doorheen komt?
Dat is uiteindelijk waar business coaching om draait: hulp krijgen bij zaken waar je zelf niet doorheen komt. Welke stappen wil jij zetten? Hoe wil jij je bedrijf in positieve zin veranderen? En welke hulp kun jij daarbij gebruiken?
Ben je benieuwd of mijn persoonlijke business coaching bij je past? Meld je dan hier aan voor een kostenloze telefonische GroeiScan.
Geef een reactie