Het was op een zaterdagochtend, al meer dan tien jaar geleden, dat m’n oog plots iets bijzonders zag in de zaterdagkrant. Een advertentie, maar dan een bijzondere. Het was een vacature voor mijn droombaan. De baan waar ik lyrisch van werd toen ik tien jaar oud was: ontwerper bij LEGO!
Inmiddels is mijn droombaan niet meer wat hij was. De aantrekkingskracht verdwijnt. Want ontwerpers van LEGO-dozen? Daar zijn er steeds minder van nodig. Met mooie online tools kun je tegenwoordig zelf een ontwerp van LEGO maken en de bijbehorende steentjes bestellen. Sterker nog: als jij een mooie doos verzint, kunnen anderen die ook bestellen. Een bijzondere droombaan, waar LEGO tien jaar geleden nog vacatures voor had, wordt nu door de klanten van LEGO ingevuld.
Het is een schoolvoorbeeld van cocreatie, dat bij steeds meer organisaties speelt. Consumenten stemmen op de smaak van de vla, of leveren actuele informatie aan om routeplanners up to date te houden. Ze maken de actueelste foto’s bij het nieuws, of adviseren elkaar bij het plannen en boeken van een buitenlandse reis. Allemaal klussen waar tien jaar geleden nog professionals voor nodig waren, maar die klanten inmiddels gewoon zelf doen.
Ook voor jouw organisatie (en jouw baan) is die ontwikkeling belangrijk. Je kunt het je vast niet voorstellen (net zoals de ontwerpers van LEGO, persfotografen of reisbureau’s zich dat konden voorstellen), maar waarom zou jouw baan in de toekomst niet door je klanten zelf worden gedaan? Wacht niet af tot het je overkomt, maar vraag je nu al af: hoe kun jij je klanten gan helpen om jouw baan over te nemen? Welke mooie tools heeft jouw klant nodig om z’n kennis te delen met anderen? Om andere klanten te adviseren en te helpen?
Richt je niet op het vasthouden en verdedigen van je huidige werk, maar kijk vooruit. Hoe kan jouw klant je werk overnemen? Weet je dat te realiseren, dan heb je de eerste belangrijke stap gezet naar cocreatie, naar intensieve samenwerking met je klant. De relatie met je klant verandert van afnemer naar meebouwer. Hij wordt je maatje, waarmee je samen bouwt. Zoals je vroeger met een vriendje samen LEGO bouwde. Durf jij het aan? Hoe ga jij je baan met je klanten delen?
Geef een reactie