Voor veel professionals en ondernemers wordt de werkdruk steeds hoger. Omzetten lopen terug en targets gaan omhoog. Daar komt nog bij dat er steeds meer van je wordt gevraagd. Werken zoals je altijd deed is allang niet meer voldoende. Je moet, naast al je gewone werk, ook op de hoogte blijven van nieuwe trends. Je wordt geacht sociale media te begrijpen en dat ook nog eens effectief in te zetten voor je werk. Maar hoe hou je, bij al die trends, ontwikkelingen en eisen die aan je worden gesteld, het hoofd boven water? Hoe voorkom je dat je verzuipt?
Overal is het crisis
Het lijkt wel of de hele wereld vandaag de dag in crisis is. Hypotheken zijn lastiger om rond te krijgen en huizen staan jarenlang te koop. Ook in het winkelcentrum bij mij om de hoek zie ik de keiharde gevolgen van de recessie. Die sjieke modezaak die jarenlang een boegbeeld was is gesloten. De gerenommeerde boekhandel er tegenover ook.
Het kan ook anders
Toch zie ik ook ondernemers die het heel anders vergaat. Zo zat ik afgelopen maandag nog plannen te maken met een uitgever die z’n omzet alleen maar ziet groeien. Hij heeft nu al meer boeken verkocht dan in heel het vorig jaar! Jawel, ik heb het over een uitgever in de veelgeplaagde boekenbranche.
Groei kan nog steeds
Groei kan dus nog steeds. Maar niet meer op de traditionele manier. Deze uitgever is dan ook geen traditionele partij. Als kleine uitgever is hij gewend om met kleine oplages te werken, buiten de reguliere distributiekanalen en boekhandels om. Al vroeg zag hij de kansen van de digitale ontwikkelingen. Met ebooks heeft hij al volop geëxperimenteerd en boeken van zijn bedrijf staan online steevast in de top 10. Hij weet hoe hij sociale media moet inzetten bij de lancering van een boek, hij bouwt gestaag aan z’n volgers op Facebook, Twitter en LinkedIn. Mij verbaast het niets dat hij wel lekker draait, terwijl de een na de andere vakgenoot omvalt of moet fuseren. Hij begrijpt de nieuwe wereld. Hij is voorbereid op de toekomst.
Zo realiseer jij groei
Dat klinkt ideaal, maar hoe kun jij nou groei realiseren in deze crisistijd? Daarvoor heb ik een paar belangrijke tips:
- Begrijp dat deze crisis niet tijdelijk is. We zitten in een fundamentele overgangseconomie. De overgang naar een tijdperk met veel meer en snellere informatie. Jouw klanten gaan daar massaal gebruik van maken. Daar kun je maar beter op voorbereid zijn. Het wordt nooit meer zoals vroeger. Je terugtrekken in je cocon en hopen dat je tijd als rups weer terugkomt heeft geen zin, je moet verpoppen tot een vlinder!
- Ga leren en experimenteren. Begrijp dat er geen blauwdruk is voor succes in de nieuwe wereld. Die nieuwe wereld maken we namelijk zelf. Nu. Gelukkig zijn er wel lessen die je kunt leren van anderen. Zoals ik al steeds weer zeg: je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, je moet wel zelf leren fietsen.
- Begin! Wacht niet langer af, kruip niet in je schulp. Ga nu aan de slag en zorg dat je collega’s en management actie neemt. Je hoeft niet direct grootschalig je organisatie op de schop te nemen. Juist kleine snelle pilots kunnen je helpen om nu al vaart te maken. Wacht niet tot jouw winkel ook moet sluiten, maar wees de veranderingen voor. Ga op tijd uitproberen wat werkt in jouw sector, bij jouw mensen.
Ik wil je graag helpen
Als je dit zo leest, klinkt het eenvoudig. Maar hoe breng je dat nou in de praktijk in jouw organisatie of bedrijf? Daar wil ik je graag bij helpen. Lees meer over mijn programma’s en eendaagse, waarin je zelf met sociale media aan de slag gaat om in jouw organisatie het verschil te maken.
Geef een reactie