De UEFA Champions League is het belangrijkste toernooi voor voetbalclubs in Europa. De allerbeste teams strijden elk jaar weer in een uitgebreide competitie om de beker. In zo’n toernooi zijn de regels helder: na voorrondes en een poule-systeem volgt de knock-outfase. De finale trekt elk jaar weer miljoenen kijkers en daarin is er natuurlijk maar één winnaar. Of niet?
Als je puur naar de wedstrijden kijkt, kent de Champions League maar één winnaar, degene die de meeste doelpunten maakt in de finale. Maar als je iets breder naar het fenomeen kijkt, dan zijn er plots veel meer winnaars. Zo zijn er de kleine clubs die er in de voorronde al uitvliegen, maar die wel een legendarische wedstrijd hebben gespeeld tegen een grote internationale club. Zo’n wedstriijd waar in de regio nog decennia over wordt nagepraat. Ook zij zijn natuurlijk een winnaar.
Daarnaast zijn er de middelgrote clubs die de voorrondes overleven en veel voetbalervaring opdoen in de zware poulewedstrijden. Ervaring waar jonge talenten reikhalzend naar uitkijken. Dankzij zulke wedstrijden worden deze clubs een magneet voor de talenten uit hun omgeving. Ook zij winnen.
Verder zijn er natuurlijk de spelers die de eindfase niet halen, maar wel op het toernooi schitteren. Spelers die mooie acties laten zien, die een prachtige wedstrijd spelen in een uitverkocht europees stadion. Natuurlijk zijn ook zijn winnaars. En vergeet niet de kleine jongen, die aan de hand van z’n vader een legendarische voetbalwedstrijd bezoekt die hij zich z’n leven lang herinnert. Ook hij is een winnaar.
Er zijn veel winnaars
Kortom: als je beperkt kijkt, heeft de Champions League maar één winnaar. Maar kijk je iets breder, dan draait de competitie niet alleen om de uiteindelijke winnaar. De Champions League is een geweldig voetbalfeest waar veel mensen plezier aan beleven. Er zijn veel winnaars.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een voetbaltoernooi, maar ook voor jouw industrie of bedrijfstak. Je kunt beperkt kijken en denken dat alleen de marktleider de winnaar is. Maar natuurlijk is dat niet zo. Er zijn veel meer winnaars. Denk aan de toeleveranciers die in een gezond bedrijf werken. Denk aan de vakkennis die buiten de branche ook andere industrieen versterkt. Denk aan klanten die dankzij de concurrentie ook bij de niet-marktleiders prima producten kunnen aanschaffen.
Er is geen schaarste, maar overvloed
Kijk je met deze bril naar de economie, dan is er plots geen sprake meer van schaarste (‘er kan maar een winnaar zijn’), maar is er overvloed (‘er zijn heel veel winnaars’). Succes is niet langer voorbehouden aan de marktleider, maar is voor iedereen bereikbaar. Het draait niet langer om die ene winnaar, maar om alle spelers in het spel.
Als je wilt stoppen met hard ploeteren, en wilt overstappen naar zacht werken, is het essentieel dat je met de bril van overvloed naar de werk gaat kijken. Je denkt niet langer in problemen, maar kijkt naar de creatieve mogelijkheden om ze op te lossen.
Succes is bereikbaar voor iedereen die kan denken in overvloed, die kan scheppen vanuit passie. Klinkt misschien vaag, maar dat is het allerminst. Echt succes in je bedrijf, begint bij jezelf. Bij de bril de jij opzet, als je naar je bedrijf en je klanten kijkt. Kijk je met de bril van overvloed naar jouw werk, dan zijn er volop kansen. De beste zijn is minder belangrijk, creativiteit en een open blik om je kansen en overvloed te herkennen worden essentieel. Zie jij alle winnaars?
Geef een reactie