Tijdens de regenachtige avond loop ik langs de cafe’s in de binnenstad. Dan valt me plots wat op. Het ene cafe zit afgeladen vol. Maar het tentje ernaast is helemaal leeg. In het ene cafe staan studenten te schreeuwen, twee deuren verder op zitten oudere heren te kaarten. De stamgasten op de ene plek voelen zich twee deuren verder ontheemd. Van buiten lijken alle cafe’s op elkaar: een uithangbord van een biermerk, een smalle deur. Maar zodra je door het grote raam naar binnen kijkt, zie je de grote diversiteit. En waarom zit een cafe vol? Eenvoudig: omdat het een leuke ontmoetingsplek. Vrienden ontmoeten elkaar, praten over wat ze bezig houdt.
Ik bedenk dat het met sociale media eigenlijk net zo werkt. Van buiten lijken veel Facebook-pagina’s, Twitter-accounts, websites, fora of blogs op elkaar. Maar zodra je online in een wereld binnenstapt, zijn de verschillen groot. Op het ene blog kun je eindeloos over techniek praten, op een ander blog wordt dezelfde discussie afgekapt. Wat in de ene groep smaakvol is, vinden de buren kitsch.
Wil je sociale media zakelijk goed inzetten? Dan kun je veel leren van een volle kroeg. Je ziet dat het niet gaat om de techniek (heeft je cafe een moderne tap of hypermoderne koffieautomaat), maar dat het gaat om de mensen. Staar je niet blind op de techniek van sociale media, die je wellicht nog niet helemaal kent. Maar focus op waar het om draait: waarom zal jouw online ontmoetingsplaats mensen trekken?
In een cafe draait het om goede gesprekken, maar zakelijk is dat net zo belangrijk. Vraag je af welk gesprek jouw klant wil voeren. Wat wil hij weten? Welk probleem moet je voor hem oplossen? Waar ligt hij wakker van? Als je dat weet, heb je een belangrijk fundament om sociale media succesvol in te zetten. Je weet zeker dat in jouw online kroeg de gesprekken interessant zijn voor je klanten.
Toch zijn er nog veel grote en kleine organisatie die op dit gebied cruciale fouten maken. Die denken dat het cafe volstroomt als je als kroegbaas vooral heel hard over jezelf praat. Als je steeds maar weer vertelt hoe bijzonder en hip je bent. In traditionele marketing-campagnes kwam je daar wellicht mee weg. Kon je werken als de stadsomroeper die z’n boodschap over de mensen uitstrooit. Sociale media werken zo niet.
Het draait niet om jou en ook niet om de techniek. Het gaat om je gasten. Het gaat er om dat je gesprekken voert die voor je gasten onweerstaanbaar zijn. Gesprekken waarvoor je klanten graag bij je op bezoek komen. Wil jij succesvol zijn met sociale media? Dan kun je veel leren van die volle kroeg.
@Gabysax_Jansen zegt
“@EllenFaxion: Wat een volle kroeg je leert over sociale media http://t.co/icxdnftw #glazenwasser #uithetarchief” #kb42 #hhsdl