In de koude winterlucht kijk ik omhoog. In de verte zie ik boven de polder een groep ganzen aankomen. Ze vliegen in een strak V-formaat. Vooraan een leider, die steeds wisselt. Daarachter heeft elke gans z’n plek. Ze klapperen hun vleugels onafgebroken. Al snel zijn ze boven me, even later verdwijnen ze uit het zicht. Op weg naar het zuiden. Ze vliegen duizenden kilomters. Een reis die met de auto al ver is, kunnen deze kleine beesten zonder hulp volbrengen. Alhoewel, zonder hulp?
De ganzen volbrengen de reis natuurlijk niet zonder hulp. Ze helpen elkaar. Om beurten vliegen ze op kop. De achterste ganzen kiezen een optimale positie, zodat ze profiteren van de turbulentie rond de gans voor hen. Zo is het vliegen een stuk minder zwaar. Samen volbrengen de ganzen een wereldprestatie. Een reis die ze elk alleen niet zouden kunnen maken.
Dan denk ik verder: met organisaties en klanten zou het net zo moeten zijn. Een klant is geen goedgevulde portemonee waarbij je zoveel mogelijk orders moet scoren. Je klant is jouw maatje, in je eigen grote reis. Dankzij het geld van je klanten kun je mooie producten maken, voor diezelfde klant. Zo kan jouw organisatie de wereld een beetje verder helpen. Je klant helpt jou, jij helpt je klant. Samen kom je verder.
Een gezonde organisatie is zich zeer bewust van deze samenhang. Begrijpt dat het niet gaat om graaien en alleen maar hoge winst. Een goede organisatie weet hoge winst te combineren met hoge meerwaarde voor haar klanten. Een goede organisatie zorgt ervoor dat ze haar klanten verder brengt. Dankzij de organisatie komen klanten verder dan ze alleen ooit zouden komen. Dankzij de klanten kan de organisatie zich ontwikkelen. Klanten en organisaties maken een gezamenlijke reis. Een reis die ze elk alleen niet zouden kunnen maken.
@gertjan84 zegt
Zo waar als een…. –> ‘Wat managers van een gans kunnen leren’ http://t.co/YKdANpAB