Vrijdagavond schuif ik voor de televisie. Lucia, een klant van me, wordt geinterviewd in een tv-programma en ik wil natuurlijk weten hoe ze het er vanaf brengt. Hoewel ze veel interessants kan vertellen is het gesprek erg kort. Later hoor ik van haar dat ze veel goede tips en adviezen had gegeven, maar die zijn er allemaal uitgeknipt. Voor veel ondernemers zou het een drama zijn als zo’n PR-moment zo wordt ingekort. Is het voor Lucia een grote teleurstelling? Welnee!
Vrolijk vertelt ze over de opnames en de ervaring die ze heeft opgedaan. Ook vertelt ze dat het haar is tegengevallen hoeveel tijd er voor de inhoud is in het programma. Dan veert ze op: “Gelukkig ben ik daar ook helemaal niet van afhankelijk!” Ik knik. Voor Lucia en haar bedrijf doet zo’n tv-optreden er niet meer echt toe. En eigenlijk zou het voor ons allemaal zo moeten zijn. Hoe pakt Lucia dat aan?
Niet afhankelijk van ongeduldige journalisten
Lucia’s bedrijf groeit hard, tegen de recessie in. Elk jaar weer trekt ze meer klanten en stijgt haar omzet fors. Dat komt omdat ze in de afgelopen jaren een heldere strategie heeft gevolgd. Ze heeft consequent gebouwd aan haar eigen media, haar nieuwsbrief en blog. Inmiddels heeft ze duizenden vaste lezers die haar trouw volgen. Met hen deelt ze haar vakkennis, geeft ze tips en adviezen. Op de manier zoals zij het wil, zonder ongeduldige journalist die haar na 10 seconden afkapt.
Floreren dankzij je eigen mini-media
Lucia is een ondernemer uit het social media tijdperk. Voor haar zijn de traditionele massamedia minder belangrijk. Zij is niet afhankelijk van de grillen van journalisten. Zij hoeft geen dure zendtijd in te kopen, ze heeft haar eigen zender. Daarmee bereikt ze exact haar doelgroep met haar eigen boodschap. Ze is niet afhankelijk van de oude massa-media. Ze floreert dankzij haar eigen mini-media.
Voorbereid op de nieuwe economie
Natuurlijk heeft dat tijd nodig gehad. Ze heeft in alle rust haar akker bewerkt en gezaaid. Inmiddels komt haar oogst jaar na jaar op. Ze is een van de best-verdienende mensen waar ik mee werk. Maar ze is ook de ondernemer met de allermeeste vakanties in mijn klantenkring. Voor Lucia is televisie niet meer belangrijk. Ze maakt optimaal gebruik van sociale media, van direct contact met haar klanten. Ze is helemaal voorbereid op de nieuwe internet-economie. Terwijl de budgetten bij de televisie-programma’s dalen, groeien haar eigen mini-media elke week.
Op weg naar je eigen mini-media-imperium
Wat heb jij daar nou aan? Heel eenvoudig: zo’n succesvol bedrijf kun jij ook opzetten. Stap voor stap kun je je akker ontginnen, en sociale media succesvol gebruiken om echt klanten te trekken. Dat is geen kwestie van een snelle Facebook-actie, er komt meer bij kijken. Maar pak je het goed aan? Dan heb je straks je eigen mini-media-imperium. Dan ben je niet afhankelijk van anderen voor de relatie met jouw klant. Het is een razend interessante ontwikkeling die voor veel nieuwe kansen zorgt.
Ben jij klaar om die stap te zetten? Ben jij klaar voor je eigen mini-media-imperium? Ga jij de televisie de deur uit doen?
Geef een reactie