Sociale media zijn technische tools. Via een scherm, protocollen en netwerken wisselen we informatie uit. Maar daar houdt de techniek dan ook helemaal op. Als je kijkt naar wat mensen doen met die sociale netwerken, draait het niet meer om de techniek. Het gaat om emoties.
Het gaat niet om techniek, maar om het delen van emotie
Mensen delen hun ergernis over een vertraagde trein. Maar ook het enthousiasme over een goede service, een mooi artikel, of gewoon een leuk filmpje. Ze delen hun liefde voor hun lifestyle en hun sneakers via de draden van hun sociale netwerk. Als je kijkt naar sociale media, dan draait het om emotie. Wat raakt me? Wat wil ik met anderen delen?
Sociaal zijn doe je niet met iedereen
Interessant is dat je emoties niet met iedereen deelt. Je kiest je netwerk, je kiest wat je van jezelf laat zien. Sociaal zijn doe je niet met iedereen. Dat doe je alleen met jouw clan, jouw tribe. Met gelijkgestemden, mensen die je kunt vertrouwen. Daar laat je zien wie je bent.
Waarom organisaties sociale media zo lastig vinden
Precies daarom is het voor veel organisaties zo lastig om de goede toon te vinden op sociale media. Want welke emoties wil je als organisatie delen? Organisaties doen zich meestal objectief en afstandelijk voor. Er is een woordvoerder, een communicatie afdeling, of een directie. Ze delen geen emoties, maar ze zenden informatie. Zij zijn gewend om formele verklaringen uit te brengen: een persbericht, een jaarverslag. Allemaal zaken met weinig emotie. Zaken die niet passen bij sociale media.
Het gaat niet om een social media policy voor je medewerkers
De meeste bedrijven willen wel graag succesvol zijn op sociale media. Ze willen een grote schare fans, trouwe volgers, meer klanten. Wil je als bedrijf sociale media goed inzetten? Dan begint het niet met een policy voor je medewerkers die voorschrijft wat ze wel of niet mogen delen. Veel belangrijker is het om te beseffen dat sociale media draait om emoties.
Wil je als organisatie succesvol zijn, dan moet niet alleen je financiele resultaten of je informatie goed managen. Je moet emoties begrijpen, delen en er goed op reageren. Emoties van jezelf en van je klanten. Voor veel organisaties is dat compleet nieuw. Het is iets waar managers nog aan moeten wennen. Geen wonder dat in directiekamers de emoties hoog oplopen zodra het om sociale media gaat.
Geef een reactie