Het leven zit vol keuzes: single of samen, carriere, kinderen, loondienst of zelfstandig aan de slag. Een onmogelijk project accepteren van een klant of het lef hebben om een alternatieve aanpak te suggereren. Hoe kies je wat het goede is? Wat mij opvalt, is dat de grootste problemen vaak ontstaan doordat mensen niét kiezen. Nog even niet kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap, maar doorsukkelen in een baan die leidt tot een burn out. Nog even niet kiezen voor die wereldreis, om er drie jaar en twee kleine kinderen later achter te komen dat er geen keus meer is.
Ik zie het te vaak: niet kiezen is ook een keus! Sterker nog: stel je de keus nog even uit, dan ben je vaak bezig met reactief kiezen. Je laat een keuzemoment voorbij gaan, om er later achter te komen dat je voor een voldongen feit wordt gesteld. Je zit met een burn out thuis, of met twee kleine kinderen zonder die wereldreis.
Het kan ook anders. Durf je wel te kiezen, dan neem je het heft in eigen handen. Je laat het je niet meer overkomen, kiest niet meer reactief. Je gaat pro-actief kiezen en staat aan het roer van je levensbootje staan. Dat is niet makkelijk. Elke keus sluit alternatieven uit en heeft gevolgen. Zijn dat wel de gevolgen die je wilt? Dat weet je vaak niet. Maar besef: niet kiezen is ook een keus. Vaak zal de toekomst uitwijzen dat reactief kiezen niet de beste strategie was.
Wil je echt klantgericht werken, dan zul je moeten kiezen. Je laat het niet langer op je afkomen, maar kiest voor een uitstekende dienstverlening aan je klant. Een keus die vaak niet makkelijk is. Maar wel nodig. Kies je niet? Dan kiest je klant. En die keus is heel simpel: een andere aanbieder is zo gevonden. Dan sta jij voor een voldongen feit en een vertrokken klant. Niet gekozen is altijd mis. Vooral als het om je klant gaat.