Een paar jaar geleden begon het bij mij te kriebelen. Ik had een serie goede blogposts geschreven, waar ik enthousiaste reacties op kreeg. Zou ik daar geen boek van kunnen maken? Ik nam de stap en benaderde een uitgever. De feedback was helder: “columns van een onbekende auteur verkopen absoluut niet, dus daar gaan we niet aan beginnen. We doen dat alleen met een bekende naam, zoals Youp van’t Hek of Ben Tiggelaar”. Een uitgever leek geen optie. Was m’n boek nu van de baan?
Hoewel een uitgever er eerst niets in zag, kon ik toch m’n boek uitgeven. Het goede nieuws: dat kun jij ook! Met dit artikel vertel ik wat je als professional kunt doen om van jouw boek een succes te maken.
Een droom met onverwachte nadelen
Het schrijven van een boek lijkt een droom, maar als je het op de traditionele manier aanpakt, heeft het een flink aantal nadelen, die beginnende auteurs niet altijd zien. Natuurlijk kost het schrijven van een boek tijd en moet je ergens veel vanaf weten. Dat begrijpt elke auteur, dus die hindernis neem je zonder probleem. Maar wat gebeurt er wanneer je boek is uitgebracht? Gaat dan de kassa rinkelen?
Een linkje levert evenveel op als jouw bloed, zweet en tranen
Besef dat je zelf maar een bijzonder klein deel van de winkelprijs ontvangt. Bij een managementboek van rond de €25 krijg je bijvoorbeeld vaak tussen de €2 a €3 per verkocht exemplaar. De rest van de opbrengst van je boek gaat naar andere partijen: je uitgever, het centraal boekhuis, de boekhandel, de drukker of de papierleverancier. Je krijgt als auteur zelf maar een miniem bedrag van wat je lezer betaalt voor jouw gedachtengoed. Besef bovendien: dat is bijna net zoveel als een affiliate-partner van Bol.com voor je boek krijgt. Kortom: iemand die op een blog een linkje naar je boek plaatst, krijgt vrijwel evenveel als jij zelf voor je levenswerk.
Hoeveel geld moet je achteraf in je boek steken?
Maar de financiële gevolgen van je boek zijn groter. Want natuurlijk wil je je boek zelf gebruiken. Je wilt het versturen aan je relaties of gebruiken in je trainingen. Van je uitgever krijg je een setje boeken gratis (10 exemplaren, misschien 50 als je geluk hebt). Heb je meer boeken nodig? Dan mag je deze met 10-20% korting bij je uitgever kopen. Je betaalt dan zelf €20 per exemplaar voor je zelfgeschreven boek. Netto komt dit er op neer dat veel auteurs zelf de grootste koper van hun boek worden! Het uitgeven van een boek kost je dus niet alleen tijd, maar ook geld. Natuurlijk zijn er bestsellerauteurs die riant verdienen. Maar dat aantal is zeer beperkt. Tegenover de piepkleine groep bestseller-auteurs staat een grote groep professionals die op hun boek toeleggen, omdat ze veel exemplaren van hun eigen boek terugkopen van hun uitgever.
Promotie moet je vooral zelf doen
Besef je dat het promotiebudget van veel uitgevers uitermate beperkt is. Je zult dus vooral ook zelf aan de bak moeten om je boek onder de aandacht te brengen. Je uitgever kan je tips of advies geven, maar veel moet ook van jezelf komen. Het is niet toevallig dat veel professionals met een goed verkopend boek al een goed (online) netwerk hebben. Lees bijvoorbeeld hoe Erwin Blom er zelf voor zorgde dat zijn boek een bestseller werd.
Als je nu eens geen bomen meer doodt…
Wat de meeste potentiële auteurs niet weten, is dat de boekenwereld razendsnel verandert. Door internet, apps, ebooks en online boekhandels heeft de reguliere winkel het zwaar en ook uitgevers zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Voor beginnende schrijvers is de situatie echter rooskleurig. Door de opkomst van smartphones en tablets zijn ebooks met een enorme opmars bezig. Dat biedt voor auteurs enorme voordelen. Voordelen die veel professionals die dromen over een eigen boek wellicht nog niet zien. Dat is jammer en daarom wil ik je daar graag wat meer over vertellen.
Veel lagere productiekosten
Kort maar krachtig
Interessant is dat er bij ebooks hele andere manieren van uitgeven mogelijk worden. Omdat de vaste kosten minimaal zijn, is een hoge prijs niet langer nodig. Niets let je om een kort boekje te schrijven en dat voor een lage prijs aan te bieden. Ik kwam op dit concept via uitgever Eburon van Wiebe de Jager, met hun Elements-serie van korte ebooks (Bekijk hier een interessant interview van Erwin Blom met Wiebe de Jager over het nieuwe uitgeven).
Mijn ebook bestond uit circa 30 pagina’s en kostte €3, waarvan ik €1 per boek overhield. Vergelijk dat met een managementboek dat 10x zo dik is (en je dus veel meer schrijftijd kost), maar waar je als auteur slechts €2,50 van krijgt. Het is bij een papieren boek vaak niet rendabel om zo’n dun en goedkoop boek uit te brengen, iets wat bij ebooks geen probleem is.
Overzichtelijk voor je lezers
Een kort boekje kost jou niet alleen minder tijd om te schrijven, maar is voor je lezer ook overzichtelijk en sneller te lezen. In deze moderne tijd is dat een voordeel dat je niet moet onderschatten. Je lezers lezen jouw boek helemaal uit en leggen het niet na een paar hoofdstukken weg.
Een reeks korte boeken uitgeven
Bovendien is er een belangrijk voordeel van een korter boek. In de tijd die het je anders zou kosten om één managementboek te schrijven, kun je nu een reeks boeken schrijven. In die reeks kun je meerdere onderwerp uitdiepen of verschillende lezers benaderen. Zo’n korter boek leent zich bovendien goed om te lezen op moderne devices, zoals de smartphone. Wil je dat niet? Dan kun je nog steeds een langer boek schrijven.
Online voordelen van een ebook
Naast de voordelen qua kosten en prijs zijn er ook een aantal andere aspecten uit de online wereld die interessant zijn wanneer je een ebook uitgeeft.
Je boek zonder kosten in je netwerk delen
Een ander groot voordeel is dat je je ebook eenvoudig zelf kunt verspreiden, mits je hier natuurlijk goede afspraken met je uitgever over hebt gemaakt. Zo kun je je eigen boek in je netwerk gratis verspreiden en bij trainingen of workshops gebruiken. Je bent niet langer zelf de grootste sponsor van je eigen boek maar kunt je boek gebruiken waar het voor bedoeld was: het verspreiden van je gedachtengoed.
Lessen uit de game-industrie toegepast op boeken
Natuurlijk kun je ook sociale media inzetten om je boek onder de aandacht te brengen. Dat is iets dat niet aan ebooks is voorbehouden. Ook bij papieren boeken werkt dit uitstekend, zoals Erwin Blom met zijn ‘Handboek communinities’ bijvoorbeeld heeft laten zien.
Direct contact: jij kan wat Youp niet kan
Een ander voordeel van een ebook is dat je lezers eenvoudig kunt doorsturen naar je eigen online omgeving. Met één klik in het boek kan je lezer een bezoek brengen aan je website of je blog. Natuurlijk kun je in een papieren boek ook een link opnemen, maar de conversie daarvan is dramatisch laag. In een ebook werkt dat veel beter en als je dat slim aanpakt, levert je dat veel op. Zo heb ik in het voorwoord en nawoord van m’n ebook een link opgenomen naar een ander gratis ebook dat ik via m’n website verspreid. Mensen kunnen dat downloaden met achterlating van hun emailadres. En ik zie aan m’n statistieken dat veel lezers dat ook doen. Dat heeft een ander belangrijk voordeel tot gevolg.
Het is iets dat geen enkele traditionele auteur, zoals Youp van ‘t Hek, kan. Maar een slimme ebookauteur kan dit eenvoudig zelf regelen. Natuurlijk moet je zulke promotie netjes en professioneel aanpakken. Maar vergis je niet: de doorklikmogelijkheden van het ebook leveren onverwachte voordelen op. Voordelen die onbekend zijn voor traditionele auteurs en uitgevers. Goeroe Seth Godin is hier op zijn blog heel duidelijk over: het direct contact tussen auteur en lezer verandert de uitgeefindustrie ingrijpend.
Conclusie: blijf niet langer dromen
Besef dat het aantal verkochte exemplaren bij managementboeken laag is. Van het schrijven van een boek wordt je meestal niet rijk. Maar voor de veel professionals is dat ook geen streven. Wat je bereikt is naamsbekenheid en een status als expert.
Tot voor kort waren ebooks nog relatief onbekend en onbemind. De verkopen waren slechts een fractie van het dode-bomen-boek. Maar dat verandert razendsnel, nu steeds meer mensen over een ereader, tablet of smartphone beschikken. Voor boekhandels is dit een bedreiging, voor veel uitgevers is het nog onbekend terrein. Maar voor professionals is het een enorm voordeel. Het biedt je de kans om je droom te verwezenlijken, zonder alle nadelen. Je hoeft niet langer je eigen boek terug te kopen. Je hoeft niet langer de grootste sponsor van je eigen boek te worden. Je kunt direct met je lezers in contact komen. Maar bovenal: je kunt jouw gedachtengoed laagdrempelig delen met de hele wereld. En dat is uiteindelijk onbetaalbaar!
Dit artikel is eerder verschenen op Frankwatching.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Druk peinzen en internetten over uitgeven van m’n volgende boek. En kom bij leestips m’n eigen artikel tegen 🙂 http://t.co/Myu36fNE