Nieuwe media schieten als paddestoelen uit de grond. Maar de wat oudere-nieuwe media, zoals blogs, zijn nog lang niet dood. In een enerverende blogworkshop vertelt Ernst Jan Pfauth (auteur van ‘Sex, blogs & rock-’n-roll’, ex internetbaas van NRC en oprichter van Brainsley) over zijn eigen ervaringen als blogger bij de Verenigde Naties, The Next Web en NRC. En hij vertelt hoe je van je blog een succes maakt.
Via de startup Gidsy.com (waarover ik al eerder schreef) zijn er volop interessante initiatieven en leuke uitjes. Zoals een blog workshop door Ernst Jan Pfauth. Nu heb ik zelf volop ervaring met bloggen, maar dan is het des te leuker om te horen hoe een topblogger als Pfauth het blogvak ziet. Voor mij reden om me direct in te schrijven en zijn tips uit de workshop met je te delen.
Bloggen kan je veel brengen
Ernst Jan legt uit dat het bloggen hem veel heeft gebracht. Daarom is het zijn missie om zoveel mogelijk mensen aan het bloggen te krijgen. Als je dingen gaat opschrijven, zet je dingen in werking. Vrijblijvende ideeën zwerven niet langer rond in je hoofd, maar je wordt gedwongen ze concreet te maken. Ook kan bloggen een enorm netwerkeffect hebben. Je wordt gezien als autoriteit en het kan leiden tot ontmoetingen met interessante mensen. Wel waarschuwt hij: je moet niet gaan bloggen om rijk en beroemd te worden, maar om jezelf te uiten, een mooi portfolio op te bouwen en gelijkgezinden te vinden. Doe het voor het schrijven zelf, je publiek voelt in het begin nog ver weg. Waarbij hij subtiel een foto laat zien van twee mensen in een leeg stadion.
Waar kun jij tot vervelens toe over doorpraten?
Belangrijk bij een succesvol blog is de keuze voor een niche. Praat niet over alles, maar durf te kiezen. Hoe specifieker, hoe beter. Denk daarbij als John de Mol en verzin een goed format voor je blog dat je consequent blijft gebruiken. En ga vooral heel veel schrijven. Dat lukt als je een onderwerp kiest waarover je zelf eindeloos kunt doorpraten. De oefening die we van hem krijgen is dan ook eenvoudig: verzin binnen een kwartier minimaal 20 titels voor een blogpost rond je onderwerp. Lukt je dat? Dan heb je een onderwerp dat geschikt is om over te bloggen.
Je bent zo goed als je laatste bericht? Onzin!
De allerbelangrijkste les is eenvoudig: begin nu. Gebruik een eenvoudige webdienst als WordPress, Blogger of Tumblr en post vandaag nog je eerste stuk. Wees niet bang voor matige kwaliteit. De wet ‘dat je zo goed bent als je laatste bericht’ gaat bij een blog niet op. Pfauth benadrukt dat het vooral gaat om de kwaliteit van je totale stroom aan berichten. Bovendien ga je merken dat je door het schrijven steeds weer op nieuwe ideeën komt, waardoor je kwaliteit steeds beter wordt.
Een blogger bekijkt de wereld anders
Als je begonnen bent als blogger, merk je dat je de wereld anders gaat bekijken. Je krijgt een blog-blik. Bij alles vraag je je af hoe je daar een artikel van kunt maken. Schrijven over je eigen ervaringen is prima, maar maak het dan wel interessant voor je lezers. Het gaat tenslotte niet om jou, maar om de waarde die je je lezers te bieden hebt. Zorg ervoor dat jij in jouw niche een gids wordt voor je lezers. Bied ze overzicht en vertel wat er speelt. Eenvoudige manieren om dat te realiseren zijn bijvoorbeeld om andere experts in je vak te interviewen, of verslag te doen van events.
Wees daarbij niet bang om gewoon op bekende namen af te stappen en ze om een interview te vragen. Lees je goed in en stel de verrassende vragen die anderen nog niet hebben gesteld. Ook kun je overzichtslijstjes maken waarmee je laat zien wat er speelt. Het artikel dat Pfauth zelf ooit schreef over ‘de beste journalistenfilms’ memoreert hij als een artikel dat nog steeds veel wordt gelezen.
Zouden Matthijs en Joris dit artikel goed vinden?
Om de kwaliteit van je stukken hoog te houden, heeft Ernst Jan een eenvoudige tip. Hij verklapt dat hij zelf een aantal bekende journalisten als modellezer gebruikt. Hun profielfoto’s staren hem zelfs aan terwijl hij z’n posts schrijft. Dan vraagt hij zich af of Joris Luyendijk of Matthijs van Nieuwkerk het bericht mooi zouden vinden. Het is een eenvoudig hulpmiddel dat focus op je lezers garandeert.
Sociale media zijn helemaal niet belangrijk
Over sociale media om je blog te promoten is Pfauth terecht heel kritisch. Hij adviseert om er niet teveel tijd aan te besteden. Natuurlijk kun je een blogpost op Twitter of Facebook vermelden, maar laat het niet automatisch door een tool doen. Neem de moeite om er zelf een maatwerk berichtje van te maken. Begrijp hoe sociale media werken en welk medium zich waar voor leent. Pas je berichtjes daar op aan. Stel bijvoorbeeld vragen op Twitter en vat je inzichten samen in een langere blogpost. Die kun je vervolgens op Twitter weer promoten.
Het aantal volgers doet er niet toe
Over het aantal volgers zegt Pfauth ook verstandige dingen: het gaat niet om het aantal volgers, maar om de kwaliteit. Ga dan ook niet teveel letten op de cijfertjes en blogstatistieken, maar koester je volgers en reageerders. Bloggen verschilt in veel aspecten sterk van traditionele media. Zo adviseert Ernst Jan om een artikel bewust niet helemaal af te maken, maar zaken open te laten. Je lokt daarmee reacties uit en kunt vervolgens in de reacties de details verder invullen en bespreken met mensen.
Tot slot heeft hij een mooie huiswerkopdracht voor iedereen die met bloggen wil beginnen: ga het nu doen! We krijgen de opdracht mee om vanaf nu 15 dagen onafgebroken een artikel te publiceren. Ik vind het een mooie missie waar ik op m’n blog De Glazenwasser mee aan de slag ga. Ennuh… dit artikel over de blogworkshop op Frankwatching telt vast ook mee.
Dit artikel is eerder verschenen op Frankwatching.
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Tips van een topper: Zo word je een succesvol blogger! http://t.co/QDHD2eqU #uithetarchief
instauto dave zegt
dus ik hoef me helemaal niet te specialiseren in social media ? want al de andere bloggers met ongeveer dezelfde onderwerp als ik doen het namelijk wel, met instauto.nl probeer ik namelijk veel met facebook te doen