Met m’n twee zoons wandel ik langs de rand van het zwembad. De oudste van twaalf neemt een grote aanloop en duikt in het diepe. Na een lange duik komt hij weer boven. Hij schud het water uit z’n haren en zwaait enthousiast naar ons. De jongste van vier wandelt voorzichtig naast me, z’n kleine handje veilig in mijn hand. Hij kan nog niet zwemmen, voor hem is dit water levensgevaarlijk. Hetzelfde zwembad, maar een verschillende ervaring. Voor de één is het een plek van vermaak, voor de ander is het gevaar.
Verdrink jij in de overvloed aan informatie?
Ik bedenk dat sociale media veel lijkt op het zwembad. Weet je hoe sociale media werkt? Dan kun je volop lol hebben. Je vindt waardevolle informatie, geeft tips, helpt mensen, organiseert mooie events, of legt interessante zakelijke contacten. Sociale media zijn dan leuk, interessant, een plek om je te vermaken.
Maar dezelfde sociale media kunnen ook gevaarlijk zijn. Als je niet over de vaardigheden beschikt om te blijven drijven, wordt het lastig. Je kunt dan letterlijk verdrinken. Bijvoorbeeld in de overvloed aan informatie die je op je af ziet komen, waarvan je niet weet wat je er mee moet. Of je gaat ten onder aan beginnersfouten die iedereen ziet en die je zakelijke reputatie schaden.
Sociale media is als zwemmen: bijna niemand kan het vanzelf, maar bijna iedereen kan het leren
Wat belangrijk is om te beseffen, is dat omgaan met sociale media niet is voorbehouden aan de voorlopers met zwarte bril of moderne jeans. Er is namelijk nog een overeenkomst tussen sociale media en zwemmen: bijna niemand kan het vanzelf. Maar bijna iedereen kan het leren!
De grote vraag is natuurlijk: hoe ga je het leren? Ga je al doende jezelf leren? Ga je leren van kostbare beginnersfouten en veel tijd steken in de verkeerde dingen. Word je door schade en schande wijs? Ga je al ploeterend regelmatig kopje onder voordat je blijft drijven?
Al ploeterend kopje onder gaan? Dat hoeft niet!
Of ga je leren via de kortste weg: zoals je leert zwemmen op een les met een goede zwemleraar. Want ook zakelijk succesvol omgaan sociale media kun je leren. Je kiest voor een veilige plek waar je direct begint met stappen die werken, met bewezen succes. Daarna duik je al snel in het diepe. Al doende vergroot je je ervaring en leer je steeds meer. Maar bovenal: je bent vanaf het begin slim bezig. Je weet dat je niet verdrinkt, maar dat je blijft drijven en steeds sneller vooruit gaat. Zo wordt sociale media vanaf het begin leuk.
Zakelijk succesvol gebruik maken van sociale media is als zwemmen. Bijna niemand kan het vanzelf en bijna iedereen kan het leren. Kies voor de goede sociale-media-zwemles en voorkom dat je kopje onder gaat. Want sociale media in je werk slim gebruiken? Dat kun jij ook leren!
@HenrietteGerlsm zegt
Zo voorkom je dat je verdrinkt in sociale media: http://t.co/MgbbRyeF