Terwijl ik over de stille polderweg wandel, komt er een fietser achterop. Hij raced me voorbij, om na honderd meter mopperend van z’n fiets te springen. Een lekke band. Gehaast pakt hij z’n pomp en hij gaat aan de slag. Terwijl ik hem voorbij wandel, hoor ik hem zuchten. Even later raced hij me weer voorbij, waarna hij na een paar honderd meter weer afstapt. Z’n band is nog steeds lek en de lucht die hij er met alle moeite inpompte is alweer verdwenen. Zo schiet fietsen natuurlijk niet op.
Twitteren of Facebook gebruiken… zonder resultaat
Als ik ondernemers bezig zie met sociale media, moet ik vaak denken aan de fietser met de lekke band. Veel ondernemers hebben namelijk ook een lek. In hun online aanwezigheid.
Ze hebben een leuke website en daarnaast gaan ze volop aan de slag met hun sociale media. Ze twitteren en gebruiken Facebook. Maar helaas is het resultaat van al die inspanningen van korte duur. Zodra ze heel even stoppen met pompen in hun sociale media, loopt alle lucht er weer uit en vallen ze stil. Omdat ze een lek hebben.
Heb jij een lek in je bedrijf?
Wat is dat lek bij die ondernemers? Heel eenvoudig: ze missen goede content waarmee ze mensen aan zich binden. Content op een blog, of in een nieuwsbrief. Eigen content, waarin je aan klanten laat zien wat je te bieden hebt. Content waarmee je fans trekt en een goede band opbouwt met potentiele klanten.
Zo ga je nooit groeien op sociale media
Zonder zulke eigen content is jouw organisatie lek. Je kunt pompen wat je wilt met sociale media, maar echt vaart ga je nooit maken. Helaas zijn veel ondernemers zich niet van dit lek bewust. Ze pompen op sociale media dat het een lieve lust is, maar echt groeien doen ze niet. Dat is jammer. Want het kan zoveel makkelijker.
Beantwoord de prangende vragen van je klant
Focus niet op de nieuwste hypes en de nieuwe media, maar kijk eens goed naar je klant. Welke content wil jouw klant graag lezen? Naar welke informatie is jouw klant online op zoek? Ga bloggen, maak instructievideos, of schrijf een kort boek met handige tips. Gebruik je vakmanschap om de prangende vragen van je klanten te beantwoorden en bouw zo online aan je fanclub.
Meer klanten trekken? Dat kan wel!
Ga je zo aan de slag? Dan ga je online echt vaart maken en sneller groeien. Dan voelt ondernemen plots als het fietsen vanaf een heuvel naar beneden, met de wind in je rug. Wil jij online meer klanten trekken? Zorg dat je bedrijf geen lek meer heeft. Pas dan ga je echt vaart maken.
Geef een reactie