Terwijl de dag begint, scan ik m’n mail. In m’n inbox vind ik een vraag van Jolanda. Een vraag die veel ondernemers me steeds weer stellen. Ze schrijft: “Ik ben benieuwd of mensen nog op zitten te wachten op een email-nieuwsbrief. Heeft dat nog zin, in deze tijd van sociale media, Facebook en Twitter? En zijn er niet gewoon teveel aanbieders van gratis e-books en nieuwsbrieven?”
De grote misvatting over verkopen via Facebook
Het is een vraag die ondernemers me regelmatig stellen. Veel ondernemers vragen zich af of ze nog wel een nieuwsbrief via e-mail moeten versturen. Heeft dat nog zin? Contact met klanten van je bedrijf kan tegenwoordig snel en gratis via Facebook of Twitter. Waarom zou je nog investeren in mail? Veel ondernemers kiezen momenteel naast hun website voor een fanpage op Facebook. Dat lijkt meer dan voldoende voor je marketing.
Toch is dit een grote misvatting. Wat zulke ondernemers vaak pijnlijk ervaren is dat de investeringen in sociale media tegenvallen en zelden leiden tot echte verkopen. Hoe kan dat nou? Wat gaat er mis?
E-mail marketing is nog steeds een pijler
Wat veel bedrijven niet beseffen, is dat e-mail-marketing nog steeds één van de belangrijkste pijlers is voor je bedrijf. E-mail is de meest effectieve manier om echt klanten aan te trekken. Dat klinkt misschien onwaarschijnlijk. Waarom is email zoveel effectiever dan Facebook of Twitter? Daarvoor zijn drie belangrijke redenen:
1. E-mail geeft je directe toegang tot je fans
Met e-mail heb je direct contact met je fans. Dat is bij sociale media lang niet altijd het geval. Zo bepaalt de edgerank van Facebook aan hoeveel volgers je bericht wordt getoond en zijn er veel fans van jouw bedrijf die je berichten niet zien. Veel bedrijven beseffen niet dat Facebook zo werkt, dat is jammer.
Bij email overkomt je dat niet, je email wordt altijd aan je klanten getoond. Of ze het lezen is wel de vraag, dat lukt alleen met ijzersterke content. Bovendien is mail voor veel mensen, zeker in een zakelijke omgeving en B2B (business-to-business) nog steeds een centraal onderdeel van hun werkdag. Sociale media daarentegen zijn voor het vermaak, voor ‘ernaast’. Drie maal raden waar jouw bericht beter wordt gelezen? Precies! Dat is niet op sociale media, maar in de mail.
2. Facebook laat jouw concurrent adverteren bij jouw fans
Je concurrent kan nooit adverteren in jouw mails. Jouw emails zijn altijd van jou afkomstig en jij bepaalt de inhoud, zonder dat je concurrenten daar invloed op hebben. Op Facebook werkt dat heel anders. Daar kan je concurrent doodleuk adverteren onder jouw fans. Sterker nog: Facebook stimuleert dat zelfs, omdat het kan zien dat je fans voor jouw branche of producten interesse hebben.
3. Van vreemden naar fans van jouw bedrijf
Met goede e-mail-marketing bouw je langzaam aan een fanbase van mensen die jouw bedrijf en vakmanschap waardeert. Je bouwt een band op met vreemden, die dankzij je email veranderen in trouwe volgers en fans. En we weten allemaal: het verkopen aan fans is veel eenvoudiger dan aan vreemden. E-mail is daarom een essentiële schakel in het opbouwen van een relatie. Natuurlijk kunnen sociale media zoals Facebook of Twitter ook een rol spelen bij het opbouwen van een band en dit verder ondersteunen of aanvullen.
De goeroes verdienen geld met hun maillijst
Hoewel sociale media razendsnel groeien, blijven vrijwel alle ervaren internet marketeers werken met e-mail. Alle grote namen en internationale goeroes die ik ken, koesteren nog steeds hun e-maillijst. ‘The money is in the list’ is een wijsheid die nog steeds veel wordt gedeeld. Als je bedrijf morgen afbrandt, is dat geen probleem. Als je je e-maillijst kwijt bent wel. Het geeft aan hoe belangrijk je maillijst is voor de toekomst van je bedrijf.
E-mail marketing is het onmisbare puzzelstukje in je bedrijf
Wil je echt meer klanten aantrekken en geld verdienen met online media? Dan is email-marketing een onmisbaar ingrediënt in je bedrijf. Sociale media zoals Twitter en Facebook zijn aardig, maar email is essentieel.
Natuurlijk moet je email wel goed inzetten, want daarin worden nog veel fouten gemaakt. Koop nooit zomaar bestanden met mailadressen op. Ga zeker geen vreemden spammen met saaie verkoopteksten. Hoe het dan wel moet? Daar kun je veel over leren. In m’n groeiprogramma’s vertel ik je daar bijvoorbeeld graag meer over en leer ik je hoe je met mail én online media een echte fanbase opbouwt. Dat kan, ook in jouw bedrijf!
@JohnKnappers zegt
Email-marketing blijft top! #kwaliteit @EllenFaxion: Drie redenen waarom Facebook wordt verslagen http://t.co/zJD4Xv7Z #uithetarchief
@TQMkring zegt
Drie redenen waarom Facebook wordt verslagen | Faxion http://t.co/K0uzMAPn
@bijdehantetante zegt
“@EllenFaxion: Drie redenen waarom Facebook wordt verslagen http://t.co/YEZC9pvoFw #uithetarchief” blijft goed!
Welmoet Babeliowsky (@WelmoetB) zegt
“@EllenFaxion: Drie redenen waarom Facebook wordt verslagen http://t.co/AWICrcyMt7 #uithetarchief”
@PaulLHerminez zegt
emailmarketing nog steeds 1 van de belangrijkste pijlers voor je bedrijf Waarom Facebook wordt verslagen http://t.co/AKNDkLuevs @EllenFaxion