Samen met Paul zit ik rond de tafel. Hij wil advies voor z’n bedrijf dat zware tijden doormaakt. Zuchtend kijkt hij uit het raam: “Waarom gaat het nou nooit eens vanzelf!” roept hij. “Altijd moet ik er aan trekken, m’n best doen, zijn er weer nieuwe problemen waar ik een oplossing voor moet vinden.”
Ik spreek regelmatig ondernemers als Paul. Aardige enthousiaste mensen die hard werken in hun bedrijf. Maar die daarbij dagelijks worden geconfronteerd met tegenslag, zoals:
- Klanten die kiezen voor een concurrent
- Klanten die laat betalen, waardoor je cash-flow in gevaar komt
- Een financiering die niet rond komt
- Een product dat flopt en waarvoor je geen klanten krijgt
- Veel te weinig aanmelders voor je event
- Te weinig bezoekers aan je showroom, winkel, website
- Klanten die geen hoge prijzen willen betalen en die steeds om korting vragen
- Dit jaar opnieuw een tegenvallende omzet
Zulke tegenslag en problemen zijn bekend bij veel ondernemers. Wat veel mensen niet beseffen, is dat de groei van je bedrijf juist bij deze tegenslagen begint. Hoe kan dat?
Tegenslag treft elke ondernemer. Iedereen heeft te maken met klanten die kiezen voor een ander en elke ondernemer wil meer bezoekers op z’n website. Maar… lang niet elke ondernemer gaat hard aan de slag of slimme oplossingen verzinnen om zo’n probleem op te lossen. Doe jij dat wel? Laat jij je niet kisten door tegenslag en ga jij een oplossing vinden? Dan loop je al snel voor op een groot deel van je concurrenten. Juist door creatieve oplossingen te vinden voor hardnekkige problemen bouw je aan een gezond bedrijf.
Bovendien: hoe meer je jezelf traint in het vinden van creatieve oplossingen, hoe beter je er in wordt. Hoe groter de uitdagingen worden die je aankunt. Met elke oplossing die je verzint heb je niet alleen een probleem opgelost, maar ook je vaardigheden als ondernemer en mens vergroot. Zo bouw je niet alleen aan een steengoed bedrijf, maar wordt je zelf een steengoede ondernemer die tegen stormen is opgewassen.
Tegenslag? Voor de echte ondernemer is het niet iets om over te klagen, maar is het een uitdaging die om een oplossing schreeuwt. Een oplossing waarmee zowel jij als je bedrijf sterker worden.
Paul kijkt me lachend aan: “Als je het zo bekijkt, dan vallen m’n problemen inderdaad best mee”, zegt hij. “Ik zou een aantal zaken anders kunnen aanpakken, anders dan al m’n concurrenten het doen. Dan ga ik werken op een manier die nog niemand in mijn branche doet. Als je het zo bekijkt, wordt die tegenslag voor mijn bedrijf juist een kadootje!”
Geef een reactie