Bij m’n oma in de kast stond er een grote doos. Een doos met vakjes, hoekjes en randjes. In die doos? Zaten eindeloos veel knopen. Grote knopen, kleine knopen, gekleurde knopen, eenvoudige zwarte knopen.
Als ik oma vroeg waar die doos voor was, zei ze steevast: “Niet aankomen hoor, als hij omvalt…” Dan trok ze snel de kast dicht.
De knopendoos was voor mij als kind een raadsel. Ik zag nooit dat oma hem gebruikte, maar blijkbaar was hij razend belangrijk
Veel ondernemers hebben tegenwoordig ook een knopendoos. Of misschien kan ik beter zeggen: een knoppendoos. De doos met online media: Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Foursquare. Het is een doos met exclusieve knopjes in vele kleuren. Het ziet er bijzonder uit. Maar wat kun je er nou mee? Levert het je echt wat op?
Te vaak zijn sociale media een zinloze verzameling knopjes. Bij teveel ondernemers pronken de online media prominent in de digitale etalage. Maar worden al die veelkleurige knopjes amper gebruikt. Leveren ze amper omzet op, of contact met echte klanten.
Kijk eens kritisch naar het gebruik van sociale media in je bedrijf. Voegen ze echt wat toe? Helpt het je om lekker bij de tijd te zijn? Of is het een veelkleurige verzameling met zinloze kleurtjes, zoals die oude knopendoos van mijn oma?
Geef een reactie