Veel ondernemers streven naar groei: meer klanten, meer bezoekers op je website, meer inschrijvers voor je nieuwsbrief.
Toch is dat streven naar groei niet altijd handig en nodig…
Met name als je een zelfstandige of ondernemer bent, of een webshop hebt. Sterker nog: meer klanten kan dan juist funest zijn voor je bedrijf.
Hoe kan dat?
Veel geld betalen voor brandwonden en gehoorschade
Veel ondernemers kunnen leren van een rockband zoals Rammstein, een duitse hardrockband die bij haar live concerten waarschuwt voor gehoordschade of brandwonden.
De optredens van de band zijn dan ook spectaculair: de keiharde muziek wordt ondersteunt met een grote vuurwerkshow. Voor de fans een belevenis, voor buitenstaanders bizar.
Toch reizen fans van Rammstein door het hele land en betalen ze tientallen euro’s voor een kaartje voor de shows, die steevast uitverkocht zijn. Terwijl er op dezelfde avond tientallen bandjes keiharde muziek spelen waar je gratis naar kunt luisteren.
Wat kun je nou voor jouw bedrijf van Rammstein leren?
Ook jij kunt een rockster worden!
Het is belangrijk om te beseffen dat ook jouw bedrijf floreert dankzij fans. Met internet en sociale media kun jij ook als ondernemers zo’n status als een rockster krijgen. Ook jouw fans kunnen je op handen dragen. Ook jouw fans willen moeite doen om met jou te werken, om in jouw webshop aankopen te doen. Mits je het als ondernemer goed aanpakt.
Wie zijn jouw fans?
Om een echte schare fans te krijgen, is het belangrijk dat je gaat zien wie je fans zijn. Dat is niet iedereen. Je moet dus ook niet iedereen om een mening over jouw bedrijf vragen. Wat denk je dat er gebeurt als Rammstein aan de gemiddelde Nederlander gaat vragen welke muziek ze moeten spelen? De spectaculaire shows van de band zouden snel veranderen in middelmaat en hun fans zouden wegblijven.
Ga focussen op je fans
Focus dus met je bedrijf niet op de gemiddelde mening, maar zorg dat je precies weet wie jouw fans zijn. Vraag je fans om hun mening, bijvoorbeeld in je nieuwsbrief, op je blog of met een snelle survey. Focus in alles wat je doet op je fans. Schrijf blogberichten die hen aanspreken, zorg voor een design van je website dat past bij wat jouw fans willen.
Niet iedereen hoeft jouw bedrijf leuk te vinden
Als je gaat focussen op je fans, ga je ook zien dat niet iedereen je leuk hoeft te vinden. Niet iedereen hoeft klant bij jou te worden. Net zoals niet iedere muziekliefhebber naar Rammstein zal gaan. Dat is geen probleem.
Besef je dat je doel niet langer is om meer inschrijvers op je maillijst te krijgen, of meer fans op sociale media. Het doel is om meer échte fans te krijgen. Mensen die passen bij jouw bedrijf, bij jouw stijl.
Ga je je met je bedrijf op deze manier richten op je fans? Dan sta je binnen no time voor een uitverkochte zaal vol uitzinnige fans. Net zoals Rammstein!
Dit artikel is ook verschenen op de Internet Marketing Universiteit
Geef een reactie