Vroeger op de middelbare school kon ik uren zwijmelend naar die blonde jongen voorin de klas kijken. Z’n blik, z’n manier van lopen. Wat was hij leuk! Zou hij mij ook zien? In stilte wachtte ik af. Hij zou me toch vanzelf wel opmerken? Na een paar maanden zwijmelen werd het pijnlijk duidelijk dat ik niet de goede aanpak had gekozen. Die leuke jongen had al snel een vriendinnetje. En ik leerde een wijze les: afwachten is niet genoeg! Als je iets wilt bereiken, is het slim om zelf in actie te komen.
Dus toen ik later nog eens zo’n leuke blonde vent ontmoette, bleef het niet bij zwijmelen. Met knikkende knieën, stapte ik stamelend op hem af en maakte een afspraak. Dat werd een succes. Inmiddels ben ik getrouwd met die leuke blonde vent en heb 2 blonde zoons. Nu word ik ’s ochtends in bed regelmatig door drie blonde jongens wakker gekieteld. Op dat gebied is het dus helemaal goed gekomen. Mijn afwacht-angst zit nu op een ander gebied.
De afwacht-angst steekt de kop op
De afwacht-angst steekt af en toe de kop op, als het gaat om klanten krijgen. Om marketing. Om mezelf zichtbaar maken. Laten zien hoe leuk ik ben als het om m’n bedrijf gaat. M’n producten. Want wat is het lekker makkelijk om al zwijmelend over die leuke klanten af te wachten. Tot ze mij zien. Tot ze op me afkomen. En als ondernemer leerde ik al opnieuw dezelfde les als in mijn tienerjaren: afwachten is niet genoeg! Als je iets wilt bereiken, is het slim om zelf in actie te komen. Ook al knikken je knieën of stamel je van angst…
Marketing is beladen geworden
Hoe kom je in actie? Hoe zorg je dat klanten jou weten te vinden? Dat ze je opmerken en niet over het hoofd zien? Heel eenvoudig, dat doe je met marketing. Dat is een woord dat voor veel ondernemers beladen is. We associëren het met dure campagnes van inhoudsloze merken. Met ongezond dunne modellen. Met pusherige salesteksten of hijgerige telefooncampagnes waar niemand op zit te wachten. Met doorzichte schaarste-aanbiedingen en koop-nu-knoppen. Zo is het in het verleden ook te vaak gebruikt. Zo heeft marketing haar slechte naam gekregen.
Marketing is niet fout
Het is belangrijk om te beseffen dat marketing op zichzelf niet fout is. Het is de manier waarop marketing te vaak is gebruikt, die fout is. Je kunt van staal wapens maken, maar ook een ploeg. Zo kun je marketing ook goed of fout inzetten. Marketing voor ongezonde producten, voor diensten die consumenten misleiden, om snel geld te verdienen met inhoudsloze producten. Dat is fout. Maar er is ook een andere kant. De kant van de mooie marketing.
Ga voor mooie marketing
Mooie marketing gaat niet om schreeuwerige aandacht voor foute producten. Die gaat om eerlijke aandacht voor eerlijke diensten. Die gaat om zichtbaar zijn. Je onderscheiden met je mooie product. Met de dienst waarmee jij de wereld beter maakt. Met jouw mooie marketing krijgen die producten of diensten het podium dat ze verdienen. Komen ze in de schijnwerpers. Zien mogelijke klanten je niet meer over het hoofd.
Kwaliteit verkoopt zichzelf? Vergeet het maar!
Mooie marketing komt niet zomaar uit de lucht vallen. Kwaliteit verkoopt zichzelf? Vergeet het maar! Mooie marketing is hard werken. Uitproberen wat werkt, je nek uitsteken, zichtbaar zijn, met podiumvrees toch gaan optreden. Het gaat over verleiden. Jezelf goed presenteren, maximaal laten zien wat je te bieden hebt. Op een eerlijke manier, die bij jou past. Daarbij gaat het om promotie doen, jezelf aanbieden, op mensen afstappen, een imago opbouwen dat een mooie prijs waard is, prima prijzen durven vragen.
Hoe doe je dat? Dat kan met hele traditionele methoden: een heldere salestekst op je website. Elke week een aanbieding durven doen in je emailnieuwsbrief. Mails met reminders versturen als je een nieuw product lanceert. Niet om te drammen. Maar om jouw mooie product de aandacht te geven die het verdient. Om je klanten kraakhelder te laten zien wat jij te bieden hebt. Om klanten hongerig te maken naar jouw oplossing. Om ervoor te zorgen dat klanten graag geld uitgeven om met jou te gaan werken. Niet omdat je pusherig bent, maar omdat jij mensen fantastisch helpt!
Zichtbaar worden en je aantrekkelijk presenteren
Wil jij de aandacht van je klanten krijgen? Dan is mooie marketing het recept voor succes. Een marketing, die net zo mooi is als die blonde jongen voorin de klas. Een jongen die natuurlijk allang wist dat het gaat om zichtbaar zijn en je aantrekkelijk presenteren. Die zo volop meiden wist aan te trekken. Wordt jij net zo aantrekkelijk voor jouw klanten, dankzij je mooie marketing?
Ricardo Bravenboer zegt
Mooie vergelijking met de blonde jongen 🙂
En ‘Mooie Marketing’ vind ik een mooie term, die ga ik van je jatten!
Ellen de Lange-Ros zegt
Hergebruik van de term is prima. Hoe meer mensen weten over mooie marketing, hoe beter!
ricardo bravenboer (@vormpraat) zegt
Mooie jongens en mooie marketing 🙂
Wat blonde jongens je leren over mooie marketing http://t.co/OCPgDFOPLF via @EllenFaxion”
@JipbyJan zegt
“Kwaliteit verkoopt zichzelf? Vergeet het maar!” Over mooie marketing: http://t.co/lAj4Te2ICf @EllenFaxion
@krusebc zegt
Een mooi artikel over mooie marketing, zo waar! Wat blonde jongens je leren over mooie marketing http://t.co/P9iGZKCZaD via @@EllenFaxion