Samen met een vriendin wandel ik door het centrum van de stad. Het wordt al laat en ik stel voor: “Zullen we ergens een hapje gaan eten?” “Nee joh”, zegt de vriendin, “Ik heb een enorme hekel aan eten buiten de deur. Al die friet in zo’n papieren zak en dan zo’n grote klodder mayonaise er op. Dat past helemaal niet bij mij!”
Raar verhaal. Toch?
Uit eten kan in alle soorten en maten. Een vette zak patat. Maar ook een verfijnd diner in een sterrenrestaurant. Een lichte maaltijd bij dat leuke Thaise restaurant. Of een stoofschotel met bier in de kroeg op de hoek. Je kunt op allerlei manieren uit eten. Precies op de manier die bij jouw past. Als het om uit eten gaat, weten we dat er vele nuances zijn. Dat je precies kunt kiezen wat jij wilt.
Het gekke is: als het gaat om marketing, denken veel ondernemers nog steeds dat er maar één smaak is. De foute pusherige marketing met een kunstmatig koop-nu-of-nooit-aanbod. “Daar heb ik zo’n hekel aan, dat past helemaal niet bij mij”, hoor ik regelmatig van ondernemers. Waarna ze vervolgens weinig aan marketing doen en een zieltogend bestaan lijden (ja, met een lange ij) met hun bedrijf.
Met marketing is het net als met uit eten: je hebt het in alle soorten en maten. Je hebt de platte koop-nu-aanbiedingen. Maar ook briljante websites die je nooit meer wilt missen. Je hebt de foute events waar je eigenlijk niets van leert. En je hebt die geweldige inspirerende dag waar je duizelend van de nieuwe ideeën naar huis gaat. Je hebt de saaie emails die nooit wat nieuws vertellen. En je hebt die heerlijke scherpe blogger die je altijd weer aan het denken zet.
Marketing? Dat is net zo veelzijdig als eten. Gruw je van marketing? Besef je dan dat de marketing-wereld misschien wel veel groter is dan jij nu overziet. Er is van alles mogelijk: plat en snel, of subtiel en verfijnd. Kies wat jij wilt, wat bij jou en je bedrijf past. Want alleen dan kun je jouw smaak en jouw stijl ontwikkelen.
Bovendien: eten is nodig om je lichaam in leven te houden, marketing is nodig om je bedrijf te laten overleven. Marketing is geen luxe en zeker geen platte snack waar je met een grote boog omheen kunt lopen. Marketing? Dat is net zo broodnodig als een goede maaltijd. Ik wens je een smakelijke marketing!
Roel zegt
Dag Ellen,
Heel leerzaam artikel, helaas sprong er meteen na het verschijnen van het artikel een pusherig venstertje naar voren dat mij pushte richting jouw mailing list, terwijl ik daar al opsta. Ik had ook het gevoel dat de wegklikknop pas na 10 seconden of zo verscheen, maar het kan ook dat die verstopt zat. Leuk was het niet, en het doet af aan je geloofwaardigheid. Dit wilde ik je even meegeven. Als je daar iets aan doet, zal ik verder met plezier je artikels blijven volgen.
Hartelijke groet,
Roel
Ellen de Lange-Ros zegt
Hi Roel,
Je kunt dat scherm direct wegklikken en het verschijnt eens in de 8 dagen. Zo hoop ik dat het je niet teveel irriteert, maar het is voor mij wel interessant want zo’n scherm levert toch veel doorkliks en inschrijvers op. Helaas kan ik niet instellen dat je het niet te zien krijgt als je al op m’n maillijst staat. Dat zou ideaal zijn.
eva-maria zegt
Hoi Ellen,
Supervergelijking en zo waar. Het gaat er inderdaad om de marketing te doen die bij me past, want deze zal ook het meest aantrekkelijk zijn voor klanten bij wie het past.
“En je hebt die heerlijke scherpe blogger die je altijd weer aan het denken zet.” Ja, dat klopt ook. Schitterend artikel heb je hier gebracht en het zet me aan het denken 🙂
Groeten,
Eva-Maria