Als zelfstandig professional ben je druk bezig met je bedrijf. Offertes uitbrengen, klanten benaderen, projecten doen. Schrijven, bloggen, presenteren, spreken, sociale media bijhouden, netwerken. Toch is je werk essentieel anders dan bij een baan in loondienst. Je werkt namelijk niet alleen ín je bedrijf, maar je werkt ook áán je bedrijf. Je bouwt je bedrijf. Stap voor stap, dag na dag. Dat is niet alleen een kwestie van doen, maar ook van denken.
Werken wordt dan anders. Werk is niet alleen maar doen, maar ook denken. Doen in je bedrijf is eenvoudig en helder. Het is: lezingen geven, een presentatie maken, een offerte uitbrengen. Denken over je bedrijf is lastiger: kiezen voor een bepaalde klant (en dus kiezen om je niet te richten op anderen). Denken is ook: prioriteiten stellen, keuzes maken.
Je moet tijd en aandacht vrijmaken om te denken over je bedrijf, om te bouwen aan je bedrijf. Dat is niet makkelijk. Zeker niet als je nog niet precies voor je ziet hoe iets moet. Juist dan moet je denken. Maar juist dan is denken lastig. Het blijft liggen. Je komt er niet aan toe. Omdat je zo druk bent met doen. Want doen voelt zo lekker productief.
Dus ben je volop aan het doen. Druk met dezelfde rituelen, rondjes vol korveetjes die je vorige week ook deed, of vorige maand, of vorig jaar. Rondjes die je dezelfde resultaten geven. Die niet zorgen voor groei, voor het opbouwen van iets. Toch begint echte groei in je bedrijf niet met doen. Echte groei begint met denken. Reflecteren. Zien waar het anders kan. Nieuwe dingen uitproberen. Ontdekken.
Word je ondernemer? Dan verandert je werk radicaal. Werk is niet meer vooral doen wat anderen zeggen of bedenken. Werk wordt ook nadenken over hoe jij het wil. Wat wil je neerzetten? Wat wil je bereiken? Wie wil je zijn? Met je bedrijf en als persoon. Ben je zelfstandig professional? Dan héb je geen bedrijf. Je bént je bedrijf. Niet alleen met wat je doet, maar ook met wat je denkt.
Wil je succesvol zijn als zelfstandig professional? Dan geldt het ook andersom: je moet niet alleen de goede dingen bedenken, maar ze ook doen. Ze ook in de praktijk realiseren. Succes in je bedrijf? Dat is een kwestie van denken. En van doen. Beide vragen je aandacht. Beide moet je doen.
Geef een reactie