Geïrriteerd loopt Annet na de tafel met drankjes, tijdens de netwerkborrel voor zzp-ers. Ze heeft net een lange presentatie aangehoord over sociale media: Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram. Ze is niet dom, heeft zelfs een academische opleiding. Toch duizelt haar hoofd nu. Want ze heeft het gevoel dat ze nog minder wist dan vanochtend, toen ze hier binnenliep. Ze wéét dat sociale media steeds belangrijker worden. Maar wat moet ze er zelf mee? Wat kan zij er mee, in haar bedrijf? Ze hoopte hier antwoorden te vinden. In plaats daarvan gaat ze met nog meer vragen naar huis.
Veel zelfstandigen zijn als Annet. Slim, ondernemend en hoog-opgeleid. Ze weten dat sociale media belangrijk zijn. Een account aanmaken op Facebook of Twitter, daar kom je zelf wel uit. Maar dan? Hoe zet je al die online media nou echt slim in voor je bedrijf? Zodat het je niet teveel tijd kost, maar wel klanten oplevert? Dat blijkt een hele uitdaging. Voordat je het weet heb je veel tijd en geld verbrand aan online media die je niets oplevert.
Toch hoeft dat niet zo te zijn. Je kunt online media ook op een slimme manier inzetten. Zodat het je veel tijd bespaart. Zodat jij niet hoeft te zwoegen en zweten, maar zachter kunt werken. Mits je weet hoe je het aanpakt. Succesvol klanten krijgen met online media? Dat is ook voor jouw bedrijf weggelegd. Zo pak je dat aan:
1. Ken je fans.
Het klinkt zo vanzelfsprekend. Maar zeg eens eerlijk: weet jij precies wie de fans van je bedrijf zijn? Wie zit er op jouw diensten te wachten? Wie wil graag een goede prijs voor je producten, vakkennis of expertise betalen? Succes op online media begint met helder zicht op je klant. Zie al jij haarscherp wie je fans zijn? Of zijn jouw fans eerder een vage schim op een nevelige herfstochtend, die steeds uit het zicht verdwijnt?
2. Kies je online media.
Iedereen die succes bereikt kent de ene gouden wet van succes: kies je successen. Messi is geen topscorer bij het voetballen en wereldrecordhouder op de marathon. Hij kiest zijn speelveld en zijn rol. Dat doe jij ook. Je hoeft niet op alle sociale media succesvol te zijn. Kies je plek en zorg dat je daar uitblinkt. Natuurlijk kies je die plaats strategisch. Niet op basis van de nieuwste grillen of hippe trends op sociale media. Kiezen kan veel eenvoudiger: jij bent online waar je fans dat ook zijn.
3. Ken de nadelen van Facebook.
Een bericht van jou dat viraal gaat op Facebook. Het is de droom van menige ondernemer… die online media nog niet echt snapt. Want hoeveel likes het bericht je ook oplevert: meestal groeit je bedrijf er niet van. Sterker nog: hoe meer fans jouw zakelijke pagina krijgt, hoe eenvoudiger het voor je concurrenten wordt om te adverteren via Facebook onder jouw klanten. Bovendien laat Facebook lang niet al je berichten zien aan je fans. Wil je meer van jouw fans bereiken? Dan moet je Facebook betalen. Het zijn belangrijke nadelen die veel ondernemers niet kennen. Zorg dat jij beter weet. Zwem niet in de Facebook-fuik, maar zorg dat je bouwt aan een alternatief: een goed online thuishonk.
4. Zorg voor een goed online thuishonk.
Elke ondernemer die écht geld verdient met internet heeft ontdekt: succes begint niet op exotische online plaatsen. Het begint eenvoudig met een goed online thuishonk. Een website met een blog, waarop je zelf artikelen plaatst waarop je gevonden wordt. Daarnaast een goede online nieuwsbrief die je op regelmatige momenten verstuurt naar je fans. Als lokkertje een gratis weggever, waarmee je langzaam bouwt aan je fanclub en emaillijst. Het zijn nog steeds de onmisbare ingrediënten voor succes, die menige starter over het hoofd ziet. De ingrediënten die de echte online experts volop inzetten, ondanks het geweld van de nieuwste hypes en trends
5. Begin bij het begin.
Veel online starters kijken de kunst bij grote namen. Ze zien volle zalen met honderden bezoekers en bedenken: dat wil ik ook! Ze bieden hun eigen driedaags event aan met een team vol assistenten. Om vervolgens na een flinke investering te ontdekken dat er vrijwel niemand komt opdagen. Zo moet het dus niet. Maar hoe dan wel? Bedenk dat die grote namen die jij nu op het podium ziet schitteren meestal een lange weg hebben afgelegd. Ze bouwden hun bedrijf en fanclub in de tijd dat events nog schaars waren. Langzaam kregen ze meer ervaring en groeide hun fanclub. Dat kun jij ook. Door ontspannen en relaxed te beginnen met je eigen fanclub. Door langzaam te groeien. En zet je daarbij de goede stappen? Dan sta je verbazend snel ook op het grote podium voor een volle zaal.
Succes op online media? Dat kun jij ook
Succes op online media? Dat is niet alleen weggelegd voor de grote namen. Jij kunt het ook. Mits je begint op de goede manier. Met helder zicht op je fanclub. Door online media slim te kiezen. Met een online thuishonk, waarmee je stap voor stap bouwt aan het opbouwen van een fanclub van mensen die graag met je werken.
Ga je zo aan de slag? Dan kun je ontspannen bouwen aan je bedrijf. En kun je vele sociale media en online hypes aan je voorbij laten gaan. Omdat je weet wat er wel toe doet. Omdat je weet hoe jij stap voor stap op een ontspannen manier bouwt aan je eigen fanclub. Dan hoef je nooit meer geïrriteerd weg te lopen op een netwerkborrel voor zzp-ers. Sterker nog: dan ben je niet meer op zulke borrels. Omdat jij een klus aan het doen bent voor je fans. Die je hebben gevonden dankzij je eigen online media.
Geef een reactie