Op het schoolplein kom ik hem tegen. Of na de netwerkborrel. Bij de zzp-lunch. Of op het sportveld. Laat in de avond op Facebook. Of ’s ochtends vroeg op Twitter.
Overal kom ik hem tegen. Wie hij is? Laten we hem Jeroen noemen. Jeroen is zelfstandig ondernemer. Niet iemand van 12 ambachten en 13 ongelukken, maar een echte professional. Hij is goed in zijn vak. Sociaal vaardig én sympathiek. Hij werkte jaren bij dat grote bedrijf. Nu is hij alweer een tijdje voor zichzelf aan de slag. Hij pakt het enthousiast aan. Begon met een leuke website en ging eens wat bloggen. Al snel volgden Twitter en Facebook. Maar nu wordt Jeroen onrustig. Het gaat namelijk niet zoals hij wil.
Zijn leven is bijna perfect
Natuurlijk is het heerlijk om ondernemer te zijn. Jeroen geniet van elk moment. De vrijheid om midden op de dag in de zon te zitten, of juist een goed stuk te schrijven tot ’s avonds laat. Hoewel hij pas kort bezig is, zou hij niet meer terug willen naar die vaste baan, de lange werkdagen, de files in de ochtend en avond. Nu voelt hij pas echt wat hij al die jaren heeft gemist. Nu lééft hij. Zijn leven is perfect. Bijna perfect.
Aan zijn vrienden durft hij het niet toe te geven
Als hij eerlijk is, mist Jeroen namelijk één ding: voldoende klanten. Eerst hield hij zichzelf voor dat het allemaal nog op gang moest komen. Hij was immers pas net begonnen. Toen was het ‘de recessie’, klanten zijn nu eenmaal voorzichtig met hun geld. Maar nu wordt het nijpender. Zijn spaargeld raakt op. Investeringen voor zijn bedrijf kan hij amper doen. Aan vrienden durft hij het niet toe te geven, maar hij leeft grotendeels van het inkomen van zijn vrouw.
Af en toe vraag hij zich af hoe lang hij het nog volhoudt. Hoe lang gaat het nog duren voordag zijn droom als zelfstandig ondernemer als een rij dominostenen gaat omvallen? Hoe lang houdt hij de boel nog overeind?
Hij voelde zich een echte ondernemer
Er zijn akelig veel zelfstandigen zoals Jeroen. Vol enthousiasme hebben ze de stap gezet. Vanuit de vaste baan naar het zelfstandig ondernemerschap. De eerste maanden waren geweldig. Er was zoveel te regelen: een zakelijke bankrekening, inschrijving bij de Kamer van Koophandel, visitekaartjes, een mooie website. Eens een netwerkborrel bezoeken. Je voelde je een echte ondernemer. Maar dan? Hoe zorg je dan dat je bedrijf écht start? Dat het belangrijkste op gang komt: klanten krijgen. Hoe pak je dat aan? Het is hét struikelblok bij het opstarten van een gezond bedrijf.
Wachten tot die enthousiaste klant belt
Veel zelfstandigen worstelen met het krijgen van klanten. En te vaak duiken ze massaal op een oplossing die ideaal lijkt: sociale media. Het klinkt immers makkelijk: een account aanmaken op Twitter en Facebook, of een blog starten. Lekker vanuit je zolderkamertje wat berichten de wereld insturen. En dan wachten tot de telefoon gaat en die enthousiaste klant je belt om zaken met je te doen. Ik kan je verzekeren: de praktijk is anders. Klanten krijgen met sociale media? Dat werkt zo niet. Echt niet.
Hoe moet het dan wel?
Toch kunnen sociale media je wel helpen om een gezond bedrijf neer te zetten. Om volop klanten te krijgen. Maar dan moet je het anders aanpakken dan Jeroen doet. De grote vraag is natuurlijk: hoe moet het dan wel? Hoe krijg je wél klanten met online media?
1. Verstop je niet achter hard werken.
Te veel ondernemers zoals Jeroen zijn druk. Razend druk. Met de verkeerde dingen. Hun agenda zit vol met netwerkborrels, mini-events aan de andere kant van het land waar ze als gastspreker mogen optreden, of gratis coachingssessies voor klanten die nooit zullen gaan betalen. Tegelijkertijd verdienen ze amper genoeg om van te leven. Daar klopt dus iets niet: wel heel druk en niets verdienen? Dan kun je beter niets doen en niets verdienen.
Toch willen ondernemers zoals Jeroen dit vaak niet toegeven. Met hun gordijn van drukte houden ze zichzelf voor de gek. Ze geloven in de mythe van de drukte-fee: Ooit komt die fee met het toverstafje langs en zullen de klanten je als vanzelf wél weten te vinden. Als je nu nog maar even doorzet, nog maar even hard werkt. Tja, zo hou je vooral jezelf voor de gek. Zo blijf je druk met de verkeerde dingen doen. Zo kijk je niet eerlijk naar je bedrijf en zie je nooit waar de echte kansen liggen.
2. Leer verkopen.
Overal op internet en sociale media zie je succesvolle ondernemers. Hun webinars zitten vol, hun events zijn uitverkocht, trots vertellen ze over enorme omzet. Je bent niet dom, dus laat je je inspireren. Je doet eens een webinar, verstuurt volop tweets of regelt een eigen event. Maar dan? Waar blijven die klanten? Waarom sta jij voor een lege zaal en blijft die gedroomde omzet achter?
Wat veel zelfstandigen niet zien, is het talent van de succesvolle ondernemers. Elke succesvolle ondernemer heeft namelijk één ding heel goed geleerd: verkopen. Klanten enthousiast maken voor zijn producten en klanten verleiden om met hem zaken te doen. Vaak zijn er jaren aan vooraf gegaan. Jaren van ploeteren op het podium, cursussen vol copywriting, studeren op salesteksten en verkoopgesprekken verfijnen. Ik kan je verzekeren: elke succesvolle ondernemer heeft veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van één talent: het talent om te verkopen.
3. Ga online media echt begrijpen.
Klanten krijgen met online media? Dat kan uitstekend. Je kunt er een miljoenenbedrijf mee opbouwen. Maar dat gaat niet vanzelf. Dat vraagt om meer vaardigheden dan domweg het starten van een account. Facebook staat vol met moraliserende berichtjes van werkloze zelfstandigen die snakken naar een klant. Zo moet het dus niet.
Hoe het wel moet? Laat je voorlichten door iemand die weet hoe het werkt. Kijk niet wat je vriendinnen doen die ook werkeloos thuis zitten. Maar bezoek een event van iemand die zelf online klanten aantrekt. Lees niet alleen de gratis blogs, maar investeer in je ondernemersvaardigheden. Betaal een business coach, schaf een degelijk online product aan waar je veel van leert. Blijf niet hangen in de gratis weggevers. Maar ga serieus studeren op online media en ontdek wat werkt. Ook voor jouw bedrijf.
De kunde om klanten te krijgen kun je leren
Uiteindelijk is het geen kunst, maar een kunde om klanten te krijgen. Het is een kunde die alle ondernemers hebben moeten leren. Net als zwemmen. Dat kan ook bijna niemand vanzelf, maar iedereen kan het leren. Met veel oefenen en gedegen les.
Dat kan ook in je bedrijf. Blijf niet ploeteren. Voorkom dat je kopje onder gaat. Investeer in de kunde om klanten te krijgen met online media. Een kunde die jij ook kunt leren. Een kunde waar je de rest van je zakelijke leven plezier van gaat hebben. Als je het nu leert!
@CindyVranken zegt
inspirerende blog van Ellen, dit zie ik zo dikwijls terugkomen bij mijn klanten! http://t.co/mmgxTRoPfP via @EllenFaxion
@marjons zegt
Waarom veel zzp-ers zich achter sociale media verstoppen. En hoe jij het slimmer aanpakt http://t.co/RHzuATkBVu via @EllenFaxion
Sonja van Vuren (@sonjavanvuren) zegt
“Aan vrienden durft hij het niet toe te geven, maar hij leeft grotendeels van ’t inkomen van z’n vrouw.” http://t.co/LESrxYHu2k @EllenFaxion