Moedeloos staart Annet naar het scherm van haar computer. Ze heeft weer geen inschrijvers voor dat nieuwe event. Weer geen aanvragen voor haar gratis e-book. Een ‘nee’ op die offerte die ze zo enthousiast heeft uitgebracht.
Het leven van een zelfstandige valt soms niet mee. Je zit vol goede plannen. Wilt er helemaal voor gaan. Ver buiten je comfortzone. Je focust 200% op het goede resultaat, ziet het in geuren en kleuren voor je. Je manifesteert dagelijks je succes. Maar ja, met al die goede voornemens ben je er nog niet. Treurig kun je dan staren naar het scherm van je computer. Het is weer niet gelukt. Wat nu?
Het is verleidelijk om te zeggen: “Dat kan ik niet!” Om de dingen die je niet kunt voortaan lekker te ontlopen:
- Wat nou uren aan de telefoon hangen met klanten om jezelf te verkopen? Dat kun je best ontlopen. Je begint een nieuwsbrief, dan zullen de klanten vanzelf wel komen. Toch?
- Wat nou hoge prijzen vragen of VIP-producten bieden? Veel te eng. Ze mochten je eens een geldwolf vinden. Dat kun je best ontlopen. Door een goedkoop online product te lanceren.
- Wat nou spreken in het openbaar en jezelf presenteren? Ook te eng. Je mocht eens lastige vragen krijgen. Dat kun je beter ontlopen. Je begint in plaats daarvan een leuke blog waarop je jezelf presenteert.
- Wat nou zichtbaar zijn als het gezicht van je bedrijf? Dat kun je best ontlopen. Je kiest gewoon voor een anonieme bedrijfsnaam en vermijdt alle persoonlijke foto’s op je website.
Tja, zo kan het. Maar is het slim? Tuurlijk niet.
Ondernemen is een kans. Een kans om geld te verdienen, om anderen te helpen met je diensten. Maar bovenal een kans om jezelf te ontwikkelen. Om te oefenen, uit te proberen, te schaven, te schuren en te leren. Als je durft. En durf je niet? Dan biedt ondernemen je volop de kans om je te verstoppen, voor alles wat niet direct vanzelf gaat.
De grote vraag is: welke weg kies jij als ondernemer? Ga je die lastige vaardigheden uit de weg? Kies je voor die andere, op het oog meer veilige weg? Of heb je het lef om te blijven ploeteren en proberen op de dingen die je nog niet kunt? Kies je ervoor om die lastige vaardigheden alsnog stapje voor stapje te leren?
Vrolijk kijkt Annet naar haar inbox. Drie aanmelders voor haar event. Teveel aanvragen voor haar ebook om te tellen. Een volmondige ‘ja’ op die offerte van die grote interessante klant. Allemaal dingen die ze stap voor stap heeft moeten leren. Dingen die tijd en moeite hebben gekost. Die niet vanzelf gingen. Maar ook: dingen die haar mogelijkheden als ondernemer enorm hebben uitgebreid. Omdat ze niet wilde blijven hangen op de plaats waar ze destijds stond. De plek van de worstelende zelfstandige-zonder-klanten.
Natuurlijk gaat dit verhaal niet over Annet. Het gaat over jou. Kijk eens goed naar alles wat jij niet kunt, niet leuk vindt, wat je nu nog ontloopt. Welke keus ga jij maken? Blijf je je verstoppen? Roep je moedeloos: “Dat kan ik niet!” of “Dat past nu eenmaal helemaal niet bij mij!” Of zeg je aarzelend: “Misschien kan ik dat leren” en zet je vandaag de eerste stap.
Cindy zegt
Dank je wel! Herkenbaar en helemaal mee eens Ellen. Als sales trainer ontmoet ik dagelijks ondernemers die zo’n belemmerende overtuigingen hebben op sales dat ze helemaal verlammen, ze zijn overtuigd dat sales slecht is, pusherig en willen het zelfs niet leren. Maar zodra ze beslissen om uit hun comfortzone te gaan en hun mindset te veranderen gebeuren er wonderen. Mijn motto is dan ook: just do it with fear.
Ellen de Lange-Ros zegt
Helemaal eens, het gaat ook over de mindset die je hebt bij sales. Het helpt als je gaat zien dat je, als je een mooie dienst hebt te bieden, je meer mensen kunt helpen door die dienst goed en eerlijk te verkopen. Zo is sales plots een stuk leuker.