“Wat wil jij later worden, als je groot bent?” De juf keek me strak aan. En ik had geen idee wat ik moest antwoorden. Brandweerman? Dat leek me stoer, maar eigenlijk was ik bang voor vuur. Verpleegster dan maar? Maar ik hield helemaal niet van mensen verzorgen. Wat moest ik dan verzinnen? Toen flapte ik eruit wat me te binnen schoot:
“Ik word later kinderboekenschrijfster!” De juf keek me ernstig aan: “Dan moet je wél flink je best gaan doen op je Nederlands! En heel veel oefenen met schrijven.” Ik knikte stilletjes terug. Schrijfster worden leek me ineens een stuk minder aantrekkelijk.
In je bedrijf gaat het soms net zo als vroeger. Iedereen wil van je weten ‘wat je later wilt worden’. Oftewel: Hoeveel omzet wil je dit jaar gaan halen? Voor welke niche of doelgroep werk je eigenlijk? Het is net alsof de juf van de basisschool weer streng over de rand van haar bril naar je staart. Weet jij het goede antwoord wel?
Stilletjes voel je je een mislukking
Soms lijkt het alsof iedereen over een grote glazen bol beschikt, waarmee ze in de toekomst kijken. Iedereen. Behalve jij. Want jij hebt geen benul wie je ideale klanten zijn. En je omzet, tja. Je hebt wel een idee wat je zou willen realiseren, maar of dat ook gaat lukken? Geen idee! Dus rommel je maar wat aan. Je mompelt een antwoord, in de hoop dat niemand ontdekt hoe weinig je eigenlijk weet. Of het gaat juist andersom: je weet precies wat je wilt. Maar het wil maar niet lukken. Je weet precies voor wie je wilt werken. Dat prachtige online programma heb je fantastisch ontworpen. Maar de klanten komen maar niet. Stilletjes kun je jezelf dan een mislukking voelen.
Ondernemen of aanrommelen?
De praktijk wijst uit: ondernemen gaat niet over een grote glazen bol waarin je feilloos ziet wat de toekomst brengt. Ondernemen gaat over andere dingen. Vaak is dat: maar wat aanrommelen. Al rommelend ontdek je waar je passie ligt, wat je geweldig vindt, wat je eindeloos kunt doen. Of je krijgt toevallig via-via een aanvraag voor iets, waar je nog goed in blijkt te zijn ook. Veel grote ondernemers zijn zo begonnen. Achteraf is er vaak een logische lijn in te ontdekken, maar vooraf zeker niet.
Van computerspelletjes naar business auteur
Zo viel mijn oog een jaar of tien geleden, toen ik nog in loondienst was bij dat grote bedrijf, op een advertentie in een tijdschrift: de PlayStation Portable werd geïntroduceerd. Het leek me een intrigerend apparaat. Ik kocht er eentje en ging me online oriënteren op de beschikbare games. Zo ontdekte ik de online blogs over spelletjes. En al snel schreef ik er zelf over. Zo werd ik eind 2005 game-redacteur, als hobby. Het kostte me zo’n twintig uren per week en ik verdiende er niks mee.
Het duurde vervolgens vier jaren tot ik op een regenachtige zondagmiddag de ingeving kreeg dat dat bloggen ook voor mijn bedrijf zou kunnen. Zo begon ik in 2010 zakelijk te bloggen als De Glazenwasser. Het was het begin van honderden blogs, waarna ik (als marktonderzoeker) steeds vaker de vraag kreeg van ondernemers of ik hen kon helpen met hun online marketing. Die vragen, gecombineerd met mijn ervaring met bloggen en sociale media dankzij mijn game-hobby, vormden de opstap naar mijn huidige bedrijf als business coach.
In het voorjaar van 2012 bedacht ik dat het leuk zou zijn om een boek te schrijven en inmiddels heb ik drie businessromans op mijn naam staan, die allen de top-100 bij managementboek hebben gehaald. Overigens: een echte kinderboekenschrijfster ben ik nog steeds niet.
Connecting the dots
Zo gaat het vaak: achteraf is er een logische lijn te ontdekken. Maar vooraf rommel je vooral wat aan. Zelfs een legendarische topman als Steve Jobs van Apple kende deze waarheid. Zo vertelde hij in een toespraak op Stanford over zijn tijd als drop-out van de universiteit. In zijn resterende tijd volgende hij colleges kalligrafie, wat hem inspireerde tot de mooie fonts van de Macintosh, waarop verschillende lettertypes werden gebruikt. Iets wat Windows al snel ging overnemen. Waarop Steve Jobs fijntjes concludeerde dat al onze computers er vandaag de dag waarschijnlijk anders hadden uitgezien, als hij dat college niet had gevolgd.
Hij zegt erover: “You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something: your gut, destiny, life, karma, whatever. Because believing that the dots will connect down the road will give you the confidence to follow your heart, even when it leads you off the well worn path.”
Je eigen wereld creëeren vanuit je hart
Daarmee verwoordt hij prachtig de essentie van ondernemen: het volgen van je hart, van je eigen interne kompas. Ook al vraagt dat om radicale keuzes en een weg vol uitdagingen. Natuurlijk volg je niet alleen je intuïtie. Je probeert uit, ontdekt wat werkt (of niet), komt terug op gemaakte keuzes en laat je inspireren door anderen. Maar uiteindelijk gaat ondernemen niet om het braaf opvolgen van lesjes van de juf. Ondernemen? Dat is in je eigen wereld bouwen. Een onzekere wereld, waarvan je vooraf niet weet of het zal lukken. Een wereld die je creëert vanuit de inspiratie in je hart en de kansen die je hoofd daarvan maakt. Je bedrijf wordt jouw wereld, waarin jij je talent laat zien. Waarin jij met dat talent anderen van dienst bent. Mensen helpt en zo je geld waard bent.
Heb je werk lief!
Of je nou over games blogt of colleges kalligrafie volgt: het kan op het moment beiden volslagen nutteloos lijken. Maar als je het doet vanuit je hart, vanuit je interne passies, kan het een fundament worden onder jouw bedrijf. Zo kan je passie van vandaag je verrassende voordelen geven in je bedrijf in de toekomst.
Steve Jobs benadrukt: “You’ve got to find what you love. The only way to be truly satisfied, is to do what you believe is great work. And the only way to do great work, is to love what you do. If you haven’t found it yet: keep looking and don’t settle. As with all matters from the heart: you will know when you find it.”
Je hart is je kompas
Jobs weet het zeker, je hart is het beste kompas in je bedrijf en je leven: “Have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.“
Je bent vast geen game-blogger en volgt wellicht ook geen colleges kalligrafie. Toch is ook jouw hart een kompas. Welke nutteloze passies ga jij volgen?
Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt
Waarom nutteloze passies een kompas zijn voor je bedrijf http://t.co/T6ofZv5W4G via @EllenFaxion
Ellen Pot zegt
Wat een leuk en inspirerend stukje! Als Winston Churchill: success is the result of the process from one failure to the other without losing your entousiasm
@OpEigenWijze zegt
RT @EllenFaxion: Waarom nutteloze passies een kompas zijn voor je bedrijf http://t.co/T6ofZv5W4G via @EllenFaxion
Kitty Kilian zegt
Mooi blog! Eens, we rotzooien maar wat aan.
Karssen Communicatie (@KarssenCom) zegt
RT @EllenFaxion: Waarom nutteloze passies een kompas zijn voor je bedrijf http://t.co/T6ofZv5W4G via @EllenFaxion
Rita zegt
Echt leuk geschreven, Ellen! Kan mij die vraag op de basisschool ook nog heel goed herinneren.
Ellen de Lange-Ros zegt
Kun je je voorstellen hoe de juf had gekeken, als jij toen had gezegd: ik ga tekenlessen op de iPad geven!
Hessel Frings (@helanus) zegt
Waarom nutteloze passies een kompas zijn voor je bedrijf http://t.co/hJ0fS4ZJWb – volg je hart, ben leider voor jezelf en mensen om je heen.
@Rofakta zegt
RT @guiselaine: “Wat wil jij later worden, als je groot bent?” De juf keek me strak aan. En ik had geen idee wat ik moest antwoorden…https:…
@sigridvaniersel zegt
Een beetje aanrommelen en dan ontdekken dat je een goudmijntje aanboort. Mooi stuk! http://t.co/zYXbMK2dQe
@AimeePaashuis zegt
Waarom nutteloze passies een kompas zijn. http://t.co/xjGTC7i2DP via @EllenFaxion
@daniellewijbrns zegt
Waarom nutteloze passies een kompas zijn voor je bedrijf http://t.co/5KlWROYwcY via @EllenFaxion
Peter van Veen (@PetervanVeen) zegt
RT @Maakelijk: Leuk artikel, ’t lezen waard als je beetje lost bent met jouw focus op je bedrijf. Volg je hart! http://t.co/cnjwhtMO6g @Ell…
@MijnTesoro zegt
Waarom nutteloze passies een kompas zijn voor je werk http://t.co/QOwUx0w6dL via @EllenFaxion