• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

businesscoach

Voor zzp-ers & ondernemers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Ondernemen / Demotiveren doe je zo!

Demotiveren doe je zo!

Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

Financiële bonussen zijn vaak niet geschikt om klantgericht gedrag te stimuleren, zo laat Daniël Pink zien in zijn interessante boek ‘Drive’. Wil je geen dikke pil lezen, dan kun je overigens deze korte video bekijken en ben je volledig op de hoogte van z’n ideeën.

Helaas gaat het er in veel organisaties nog niet zo aan toe als Pink zou willen. Docent Punya Mishra gaf zijn studenten, na een vak over ‘motivatie’ waarin de video van Daniël Pink werd bekeken, de taak om demotiverende posters te ontwikkelen. Het resultaat? Dat mag er zijn! Z’n studenten ontwierpen  posters waar je niet graag naar kijkt, maar die een motto bevatten dat in (te) veel organisaties geldig is. Hoe gaat jouw organisatie in de praktijk om met creativiteit, talent of samenwerking als het gaat om het oplossen van klantproblemen? Welke posters hangen er bij jullie op de gangen en hoe dicht zit dat bij de werkelijkheid waarin jij je werk doet?

Op de blog van Punya Mishra vind je nog zestien andere voorbeelden van demotiverende posters.


Lees Interacties

Reacties

  1. Sonja van Vuren zegt

    25 juli 2010 om 17:48

    Coole manier van "anti-communicatie", bij wijze van spreken, die juist daardoor beter blijft hangen.

    Wij bij Bureau BM hebben jaaaren terug een "kwaliteitsverbeteringstraject" doorlopen en een tijdje daarna (toen de aandacht weer even verslapte) hebben er posters gehangen met kreten als:

    — "Een klant die l8, is een tevreden klant."
    — "De klant is hier aan de m8!"

    Omdat alles wat je doet voor een klant minimaal een 8 waard moet zijn. Dus niet verslappen en denken "het is wel goed zo" of "ik heb geen zin meer" of "het is bijna 5 uur". Nee, blijf letten op die 8. (Ze draaiden overigens ook als screensavers op al onze computers.)

    Hoe klantgefocust je ook bent, af en toe heb je weer een nieuwe reminder nodig. Of beter gezegd: moet er iets misgaan waardoor je er weer met je neus bovenop gedrukt wordt.

    Het gaat met ups en downs. De truc is om de down-periodes steeds kleiner te maken en de tijd te nemen om alarmerende signalen vroegtijdig als zodanig te herkennen.

  2. Ellen de Lange-Ros zegt

    28 juli 2010 om 10:48

    Ha, die posters zijn een mooi voorbeeld om je te herinneren aan hoe belangrijk een klant is en dat je niet moet verslappen. Ben het helemaal met je eens dat af en toe een (leuke) reminder heel goed helpt.

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien