Enthousiast ben ik vanochtend op de trein gestapt om het PICNIC festival bij te wonen. Een hele dag tjokvol presentaties over media, design en technologie. Ik moet er vroeg voor op, maar dat heb ik er graag voor over. Toch is m’n enthousiasme al binnen tien minuten verdwenen.
De dag begint met een welkom namens de gemeente Amsterdam. Denk dan niet dat wij bezoekers daarbij centraal staan. Welnee! Net als vorig jaar wordt ook nu de spreektijd weer misbruikt voor schaamteloze stadspromotie. Alles draait om Amsterdam en als bezoekers moeten wij er van worden doordrongen dat de stad bijzonder tof is. Dat we op deze dag naar Amsterdam zijn gekomen voor een tof festival, dat nu al meer dan een kwartier wordt verpest door irritante promotie, lijkt niet tot de bestuurders door te dringen.
Hoe kun je als bestuurder wel klantgericht je festival aftrappen? Natuurlijk door de bezoekers zelf centraal te stellen. Wijs ze op goede eetgelegenheden in de omgeving van het festival. Biedt ze openbaar vervoer aan. Of biedt ze eenvoudige informatie waar ze echt wat aan hebben, zoals de uitgaansagenda voor de avonden van het festival. Zo maak je je introductie wel relevant voor je publiek én kun je ook vertellen over de leuke kanten van je stad.
Het is geweldig dat een gemeentebestuur een mooi festival sponsort. Dat ze dan ook spreektijd willen of een festival openen is een prima zaak. Zorg er dan wel voor dat die opening bijdraagt aan de spetterende sfeer die je bezoekers verwachten. Als ik binnen tien minuten al spijt heb van m’n vroege wekker, dan klopt er iets niet en zijn er kansen gemist. Volgend jaar beter?!
Jonathan Marks zegt
So true. Amsterdam has to stop falling in love with its own press releases, especially since the mess that is the North-South line is going to be with us until 2017. The crazy prices charged by hotels of wifi make a new media festival in the Netherlands a bit of a joke. So as well as telling us where real food can be found off-site, it would be great to get reduced transport (tourists pay full fare because of the crazy OVI card) and some wifi cards. Picnic is too much of a performance in the park, and when you know what it costs, there are better conferences – like LIFT in Geneva, PINC in Zeist or SxSW in the US.