• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

businesscoach

Voor zzp-ers & ondernemers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach
  • 1-op-1
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Ondernemen / Ben jij een werkzoeker of een werkmaker?

Ben jij een werkzoeker of een werkmaker?

Ondernemen

door Ellen de Lange-Ros

Lui lig ik op de camping in de warme middagzon te dromen. We staan al een paar dagen op dezelfde plek. Het begint te voelen als een klein dorpje met vaste routines en bekende gezichten. Langzaam begint me iets op te vallen.

Op de camping heb je veel verschillende mensen, maar toch lijken ze veel op elkaar. Zo heb je de vertierzoekers. Ze zoeken naar vermaak en melden zich massaal voor het animatieprogramma en doen mee met de bingo. Allemaal activiteiten die anderen voor ze hebben bedacht. Het geeft ze richting en structuur. Ze gedijen op deze camping met veel vermaak, maar een trekkersplek in de bergen vinden ze saai.

Aan de andere kant zijn er de vertiermakers. Ze hebben weinig nodig en verzinnen zelf spelletjes. Een balletje, fiets of wandelschoenen zijn genoeg voor een vakantie lang vermaak. Ze genieten van het gebrek aan structuur, van niets moeten, alles kunnen en mogen. Ze zijn eindeloos in de weer met niks, ze creeeren en bouwen zo hun eigen vakantie.

Eigenlijk lijkt de vakantie-invulling veel op hoe mensen hun werk doen. Aan de ene kant de werkzoekers, die een baan hebben met richting en structuur. Zij willen graag werken binnen een duidelijk programma, met heldere taken. Dingen die niet bij je afgesproken werk horen laat je liggen als werkzoeker. Aan de andere kant zijn er de werkmakers. Zij hebben weinig nodig, maar zien overal kansen. Ze volgen niet alleen richtlijnen, maar tekenen vooral zelf de lijnen van hun eigen werk. Zo bouwen ze hun eigen baan, zorgen ze voor meerwaarde voor hun bedrijf en hun klant.

Beide manieren van kamperen, en werken, zijn natuurlijk prima. Het is net wat je zelf aanspreekt. Maar er is wel een belangrijk verschil in waarde van je werk en dus in je salaris. Ben je een werkzoeker, dan maakt een ander je baan, bepaalt een ander wat je moet doen en bepaalt een ander je salaris. Een ander bepaalt of je werk nog de moeite waard is, of je baan blijft bestaan. Ben je een werkmaker, dan zoek je zelf naar je meerwaarde. Je vult steeds meer zelf in wat je werk is en pakt juist de zaken op die anderen laten liggen maar die wel belangrijk zijn. Zo maak je jezelf onmisbaar en van grote waarde. Voor je klanten en je organisatie.

Denk niet dat werkmakers alleen bestaan als zelfstandig ondernemers. Juist grote organisaties hebben de werkmakers hard nodig, de mensen die zelf op zoek gaan naar waarde. Die belangrijke dingen doen voor hun klant. Juist in grote organisaties zijn zij de smeerolie die de boel op gang houdt, zijn ze onmisbaar.

Vraag jezelf eens tijdens een luie middag af hoe het met jou zit. Ben je vertierzoeker of vertiermaker? En hoe ga je om met je werk en het maken van je eigen baan? Vult een ander in wat jij moet doen, of maak je zelf werk en je waarde? Hoe actief teken jij je eigen baan?



Lees Interacties

Reacties

  1. Stan Lenssen zegt

    28 juli 2011 om 14:31

    Hi Ellen,
    Ik vind het zo leuk om te zien dat jij tijdens je vakantie gewoon lekker doorblogt. Mooie manier om je creativiteit fijn op gang te houden.
    Duidelijk een Vrije Werkzoeker 🙂
    Groeten en veel vertier,
    Stan

    Beantwoorden
  2. Ellen de Lange-Ros zegt

    8 augustus 2011 om 12:30

    In de vakantie ‘doorwerken’ is inderdaad typisch iets voor een vrije werker. Het schrijven van columns is zo leuk, dat telt nu eenmaal niet als werk en doe ik ook graag als ik vakantie heb. Het reageren op m’n blog is ook leuk, maar dat doe ik dan weer na m’n vakantie (met een goede internetverbinding). Bedankt voor je reactie!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach? Wat kost een business coach? Welke business coaches zijn er?
  2. Wat doet een business coach? Waarmee kan een coach je helpen? Hoe vind je een goede business coach?
  3. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  4. Hoogbegaafde ondernemers zijn vaak 'te'. Hoe wordt dat de superpower in je bedrijf?
  5. Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf. Hoe werkt dat?
  6. Hoogbegaafd, snelle denker of creatief? Zo kun je je eigen talent beter begrijpen en inzetten
  7. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  8. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  9. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  10. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  11. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren SEO & Google Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP

Zoeken

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Emailmarketing - Zakelijk bloggen - Waardevolle diensten ontwikkelen - Geld mindset - Meer omzet - Meer klanten - Meer plezier - Ontspannen groeien