• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Slechte winst / De naakte waarheid over keizer KPN

De naakte waarheid over keizer KPN

Slechte winst

door Ellen de Lange-Ros

M’n zoontje ligt ademloos te luisteren naar het sprookje dat ik hem voorlees. Het gaat over een machtige keizer, die de realiteit uit het oog verliest. Daardoor wordt hij de prooi van bedriegers, die zogenaamde kostbare kleren voor hem maken “die alleen een oprecht wijs mens ziet”. De machtige keizer durft niet toe te geven dat hij niets ziet, met als gevolg dat hij naakt over straat gaat en voor z’n hele volk voor schut staat.

Zoals veel sprookjes bevat ook deze een kern van waarheid. Te vaak worden machtige heersers immers blind voor de realiteit, zien ze niet meer hoe de echte wereld werkt. Helaas overkomt dit niet alleen sprookjeskeizers, maar ook grote bedrijven. Als ik het verhaal van de machtige keizer lees, gaan m’n gedachten naar KPN.

KPN is de domme keizer

Het grote bedrijf gaat steeds meer lijken op de machtige maar domme keizer. De winst van de ooit machtige telecomprovider komt onder druk. Door nieuwe diensten, zoals Ping en What’s App, kunnen klanten vrijwel gratis berichten aan elkaar versturen, waardoor dure belminuten of sms-jes minder worden verkocht. Het bedrijf gaat een deel van z’n omzet en macht verliezen. Helaas reageert het nu als een domme keizer. 

Wees de trends voor

Een goede oplossing zou zijn om de trends te begrijpen. Ze voor te zijn en je klanten precies bieden wat ze willen: eenvoudige en goedkope communicatie met een aantrekkelijk abonnement. Dat kan alleen als het bedrijf zich niet verdedigend maar aanvallend opstelt. Door oude kostenstructuren af te breken en nieuwe netwerken effectief te beheren. KPN heeft dan de kans om zich wereldwijd te onderscheiden als effectief en klantgericht bedrijf.

KPN kiest niet voor de klant

Helaas kiest keizer KPN niet die koers. In plaats van te luisteren naar klanten en te bieden wat klanten willen, probeert het krampachtig vast te houden aan oude tariefstructuren. Wil je veel internet, dan moet je ook veel belminuten en SMS afnemen. Daarmee vervreemd KPN niet alleen haar klanten van zich, het belemmert ook zichzelf in de broodnodige transformatie naar een modern telecombedrijf. Het bedrijf is verslaafd geraakt aan slechte winsten.

Bovendien werkt de domme keus van KPN concurrenten in de hand. Zo vragen de nieuwe abonnementen om creatieve oplossingen en zorgen ze voor concurrentie uit onverwachte hoek. Denk bijvoorbeeld aan het openstellen van gratis wifi-punten door consumenten of bedrijven. Of denk aan partijen als Droam die nu al goedkope internettoegang in het buitenland aanbieden. Gaan zij straks ook een mooie binnenlandse oplossing verzorgen?

De naakte waarheid

De nieuwe abonnementen van KPN zijn een grote stap in de verkeerde richting. Het bedrijf laat zien dat de eigen winsten veel belangrijker zijn dan moderne oplossingen die klanten willen. Daarmee gedraagt het zich als een machtige maar domme keizer die zich vervreemd van z’n volk. Het is jammer dat keizer KPN deze naakte waarheid zelf niet ziet.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Andre zegt

    1 augustus 2011 om 08:35

    Helemaal waar..hier bij ons probeerd kpn , doordat ze glasvezel gaan aanleggen je te paaien met 6 maanden gratis internet. Er ligt nog helemaal geen glasvezel en dat wordt wel 2012 , voor het er ligt. Laat je nooit om de tuin lijden door ” Gratis ” . Want ook gratis moet betaald worden…..
    Voor mijn gevoel is de daad van kpn gewoon paniekvoetbal. Andere providers zullen ook wel volgen met aanbiedingen als er glasvezel ligt, toch ? En anders maar niet, heb over Vodafone-internet niets te klagen, zowel vast als mobiel.
    Mooi blog, groetjes. Andre

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.