Het is fantastisch weer. Tussen twee zakelijke afspraken in Rotterdam heb ik drie uur tijd en ik strijk neer op een zonnig terras aan een binnenhaven. Terwijl ik over het water staar, draait m’n bedrijf door.
Alle afdelingen draaien lekker
Ik zie dat er vandaag alweer een aantal nieuwe abonnees op m’n nieuwsbrief zijn binnen gekomen. M’n marketingafdeling doet z’n werk prima. Tegelijk lopen er vijf klantonderzoeken, ook de afdeling veldwerk loopt lekker. De factuur van die sessie van vorige week is betaald, de boekhouding is op orde. Ik check nog even de verkopen van m’n ebook, ook de uitgever is tevreden.
Is dat nou veel werk, zo’n bedrijf met al die afdelingen aansturen? Welnee! Alles wat ik hiervoor opsom, doe ik in m’n eentje met een paar klikken op m’n telefoon. Mijn kantoor zit overal en nergens. Waar m’n telefoon is, daar kan ik werken. De truc is, dat ik het slim heb georganiseerd. Hoe werk dat?
Heldere doelen geven overzicht
Ik heb heldere doelen met m’n bedrijf, die zijn vertaald naar een dagelijkse takenlijst. Daarop hou ik bij wat ik moet doen, m’n inzet. Maar veel belangrijker zijn m’n resultaten en doelen. Ook die hou ik nauwgezet bij. M’n eigen PR, marketing en productie heb ik vertaald naar een paar kentallen. Die zijn natuurlijk gebaseerd op wat m’n klanten van me willen. Het mooiste is: de belangrijke kentallen kan ik bijhouden in een eenvoudige app op m’n telefoon. Daar zie ik één oogopslag hoe ik ervoor sta. Heb ik voldoende blogposts geschreven? Ligt m’n acquisitie op schema? En heb ik wel genoeg gesport? Ik zie het in één oogopslag.
Focus op wat er echt toe doet
Het klinkt wellicht ingewikkeld of bureaucratisch, maar dat is het juist niet. Met een paar kentallen zie ik precies hoe goed ik presteer, waar extra aandacht nodig is en waar alles op koers ligt. Ik besteed lang niet overal tijd en aandacht aan, maar focus op wat er echt toe doet. Dat bespaart me enorm veel tijd.
Ook in grotere organisaties is zo’n werkwijze heel belangrijk. Als je niet oppast, ben je de hele dag druk. Druk met elkaar, druk met overleggen, druk met afstemmen. Juist dan moet je weten waar je het echt voor doet. Wat wil je bereiken? Wat zijn je doelen? En hoever heb je die al gerealiseerd? Daarvoor is een goed dashboard onmisbaar. Dat vertelt je waar je op koers ligt en waar extra aandacht nodig is. Zo kun je gericht sturen, of juist ontspannen omdat je weet dat alles lekker draait. Je dashboard is essentieel, daarmee weet je dat de motor van je organisatie goed loopt.
Deze manier van werken geeft mij veel vrijheid en ruimte. Bijvoorbeeld om hier in de haven nog lekker een uurtje langer te blijven zitten in de zon. Ik stop m’n dashboard in m’n broekzak en wenk de ober voor de lunchkaart…
Ellen de Lange-Ros zegt
Gisteravond publiceerde ik bovenstaande column over het belang van een goed dashboard, vandaag verscheen er een mooi voorbeeld hoe je dashboards kunt gebruiken om je organisatie op koers te houden als je niet altijd bij elkaar zit. Lees het mooie artikel van Pieter van Osch van Customer Vibes waarin hij vertelt hoe hij in zijn eigen management team een sociaal dashboard gebruikt om sturing te krijgen, zonder terug te vallen in ‘bij elkaar zitten en controleren’. Leerzaam!