• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Liefde / Zo realiseer je echte winsten

Zo realiseer je echte winsten

Liefde, Ondernemen, Positief, Slechte winst

door Ellen de Lange-Ros

Terwijl ik m’n rekeningen bekijk, bedenk ik me dat het vreemd is wat ik moet betalen. Sommige rekeningen voelen als een aanslag (ja, Kamer van Koophandel, ik heb het over jouw verplichte jaarlijkse bijdrage). Andere facturen voelen juist bijzonder laag aan, zoals de maandelijkse kosten voor m’n abonnement bij XS4ALL.

De verslaving aan slechte winsten

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven winst willen maken. Ik zie de verslaving aan slechte winsten, zoals bij de Kamer van Koophandel. Organisaties die je verplichten zaken met ze te doen, die werken met onvermijdelijke bijdragen. Opzegtermijnen bij een abonnement die onnodig lang zijn en nodeloos ingewikkeld. “Nee mevrouw, opzeggen moet echt via een brief en kan niet via de mail”, alles met als doel je langer vast te houden, nog even wat meer geld aan je te verdienen. Hoe moet het dan wel?

Het feestje met een open deur

Gelukkig kan het ook anders. Ik weet dat ik bij XS4ALL de hoofdprijs betaal, maar het is het waard. Toen ik m’n website moest verhuizen, merkte ik weer waarom. Een password moest formeel met de post worden verstuurd. Maar de jongen van de helpdesk brak met alle bedrijfsregels en gaf het direct via de telefoon, zodat m’n site niet drie dagen uit de lucht zou zijn. Wat een service! Dat extra geld geef ik dus graag uit aan m’n maatjes bij XS4ALL. Zoals een medewerker van XS4ALL ooit zei: “Wij werken niet met een opzegtermijn. Want wij willen dat je bij ons blijft omdat het bij ons binnen een feestje is en niet omdat de achterdeur zit dichtgetimmerd. Daarom mag je bij ons altijd weg!” Voor mij is het een schoolvoorbeeld hoe organisaties met hun klant om moeten gaan.

Zo verdien je echte winsten

Begrijp me goed, geld vragen voor een dienst en winst maken is helemaal niet fout. Je winst hoeft ook niet in relatie te staan tot je produktiekosten. Er is geen enkel probleem om meer voor je dienst te vragen dan hij eigenlijk kost. Zolang je maar winst maakt met zaken die waar jouw klant graag voor wil betalen, zolang je zaken biedt waar je klant geld voor over heeft.

Er zijn volop voorbeelden van eerlijke winsten:

  • Vraag een wat hogere prijs, maar garandeer dat je produkten duurzaam zijn, zoals de biologische winkel.
  • Maak een bijzonder gebruiksvriendelijk produkt met een mooi design dat wel duurder is dan produkten van concurrenten, zoals Apple.
  • Bied voor een helder bedrag een service-contract of strippenkaart, waarmee je een jaar lang alle problemen voor je klant oplost.
  • Laat je klanten kiezen voor een contract dat ze elke maand kunnen stopzetten of een jaarabonnement met extra functies, zoals deze leverancier van surveytools.
  • Biedt exclusieve spullen alleen in beperkte oplage te koop zijn, zoals G-Star met die gruwelijk dure maar mooie Raw Essentials lijn.
  • Maak een gelimiteerde editie of een speciale verpakking voor je fans, zoals Nintendo en Seth Godin.

In al deze gevallen geldt: er wordt flink winst gemaakt. Maar die winst gaat niet ten koste van de klant. Het is een eerlijke winst, gebaseerd op diensten met meerwaarde waar klanten graag voor willen betalen.

Wat wordt jouw feestje?

Ik vind het frustrerend om te zien dat er zoveel fantasieloze grauwe bedrijven zijn met een verslaving aan slechte winsten. Bedrijven die hun achterdeur dichtspijkeren, die klanten onder valse voorwendselen naar binnen lokken, die de dief zijn van hun eigen klant. Kijk nog eens heel kritisch naar je eigen organisatie: hoe gezond zijn jouw winsten? Waar is er sprake van een verslaving aan slechte winsten? Of waar liggen juist kansen en zou jou klant graag wat extra’s voor betalen?

De stap van slechte winsten naar echte winsten is verbazend eenvoudig te zetten. Mits je er je ogen voor open hebt en weet waar je klant echt op zit te wachten. Daar kan de Kamer van Koophandel nog wel een training voor gebruiken, terwijl de jongens en meisjes van XS4ALL al precies weten hoe het moet. Hoe zorg jij ervoor dat jouw klant graag op je feestje komt, zonder dat je achterdeur is dichtgespijkerd?

Lees meer over goede en slechte winsten op De Glazenwasser.



Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Zo realiseer je echte winsten | Faxion -- Topsy.com schreef:
    16 februari 2011 om 09:45

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Zacq.nl, EllenDeLangeRos. EllenDeLangeRos heeft gezegd: Zo realiseer je echte winsten met enthousiaste klanten: http://j.mp/gpiLtj #nps #klantgericht […]

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Ontvang elke week vanzelf de nieuwe artikelen in je e-mail
Naam
E-mailadres

Zoeken

Meest gelezen artikelen:

  1. Wat is een business coach?
  2. Wat doet een business coach?
  3. Wat kost een business coach?
  4. Geen geld voor een business coach? Doe dan dit...
  5. Business coaching voor hoogbegaafden: waarom is dat anders?
  6. Wat zijn de beste ochtend routines voor zzp-ers en ondernemers?
  7. Hoe kun je geld verdienen, als je veel verschillende dingen leuk vindt?
  8. Zo werkt de bullet journal voor professionals
  9. Hoe Jolanda haar praktijk veranderde van uurtje-factuurtje naar werken met programma's
  10. Content-kalender voor je sociale media: doorbraak of drama?
  11. Van hard naar zacht werken: zo doe je dat
  12. De grote nadelen van Facebook, die veel zzp-ers niet kennen

Lees meer over

7 tips sociale media Bedrijf groeien Businesscoach Business to business Cartoon E-mailmarketing Exclude Facebook voor je bedrijf geld Glazenwasser Goed geld verdienen hart werken Herd Hoogbegaafd Ideale klant en niche Inspiratie voor ondernemers en je bedrijf Internet voor je bedrijf Klachten-management Klachtendag Leren Liefde Marketing Meer klanten MKB ngnr2011 Ondernemen Online marketing Overig Positief Praktijk Presentatie Presenteren Slechte winst Sociale media Superpromoter Tales@work Tips & Advies Twitter Uitvlucht Video Video-tips Waker Zacht werken Zakelijk bloggen ZZP-tips

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.