• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Businesscoach

Voor creatieve en slimme zzp-ers

  • In de pers
  • Klanten
  • Over mij
  • Spreker
  • Contact
  • English
  • Business coach ZZP
  • Business coaching
  • Aanbod
  • Gesprek
  • Boeken
  • Artikelen
  • Gratis
  • Nieuwsbrief
Je bent hier: Home / Bedrijf groeien / Ben je druk met vissen of met vis vangen?

Ben je druk met vissen of met vis vangen?

Bedrijf groeien, Ideale klant en niche, Marketing, MKB, Ondernemen, ZZP-tips

door Ellen de Lange-Ros

Op een mooi tropisch eiland leven de mensen eenvoudig. Het menu bestaat uit fruit, groente en vis. Tenminste… als je een vis te pakken krijgt.

Langs het water van het eiland zit een visser. Aan een piepklein hengeltje hangt een minuscuul haakje met daaraan een klein wormpje. Als z’n dobber naar beneden duikt in het donkere water, begint hij enthousiast z’n lijn in te halen. Het blijkt een klein visje te zijn. Teleurgesteld haalt de visser het diertje van de haak en werpt het terug. Hij pakt een nieuw wormpje en gaat weer aan de waterkant zitten. Binnen drie minuten heeft hij alweer beet. Weer een kleine vis. Het tafereel herhaalt zich. Binnen korte tijd haalt hij de ene naar de andere vis binnen. Hij is er maar druk mee. Maar het blijven steeds kleine visjes. Die hij steeds teruggooit. Toch blijft hij doorgaan. Misschien heeft hij dadelijk meer geluk. Misschien bijt er straks een grote vis? Aan het einde van de dag gaat hij uitgeput naar huis. Hij heeft keihard gewerkt en is de hele dag druk geweest. Maar hij heeft geen grote vis gevangen.

Een stukje verderop zit een andere visser. Hij heeft een grote stevige hengel. Hij heeft geen kleine wormpjes bij zich, maar veel groter aas. Daarmee doet hij zuinig. Het duurt een paar uren voordat hij beet heeft. Al die tijd zit hij ontspannen bij de waterkant. Dan duikt z’n hengel naar beneden. Vol trots haalt hij een enorme vis omhoog. Vakkundig haalt hij de vis binnen. Dan pakt hij z’n spullen in en hij gaat naar huis. Zijn hele gezin heeft vanavond lekker te eten.

Het verhaal van de vissers is geen sprookje. Het is namelijk de harde werkelijkheid voor veel zelfstandigen en ondernemers. Zij werken als de eerste visser. Ze zijn de hele dag druk. Druk met het vangen van kleine visjes, met klein aas. Denk aan zelfstandigen die lage prijzen vragen, hun diensten goedkoop weggeven, vooral kleine projecten doen voor kleine prijzen. Stilletjes hopen ze dat er ooit, zomaar, een grote vis zal bijten. Terwijl ze dagelijks worden geconfronteerd met het tegendeel.

Gelukkig zijn er ook ondernemers die het anders aanpakken.Zij zijn niet druk met kleine klusjes, maar focussen zich op het grote. Ze investeren in een grote hengel: de kennis om grote klanten aan te trekken. Ze werken geconcentreerd, maar zijn niet altijd druk. Omdat ze weten wat er toe doet kunnen ze focussen. Ze zijn snel klaar met hun werk en houden tijd over om te werken aan innovatie en strategie. Zo krijgen ze een extra concurrentievoordeel: ze draaien goed en hebben de tijd en middelen om te investeren in nog meer groei.

Het geheim van deze succesvolle ondernemers is eenvoudig: wees niet druk met kleine visjes vangen, maar ga je focussen op de grote vis. Werk niet meer voor iedereen, maar ga je richten op klanten die wat meer willen betalen. Die graag met jou samenwerken. Voor wie niet alles gratis of goedkoop moet.

Verwacht niet dat je met kleine klusjes als door een wonder plots een grote vis binnenhaalt. Ga gericht focussen op de grote klant. Niet door gratis klusjes te doen. Maar door onweerstaanbaar veel waarde te bieden in grote projecten, waarmee je echt verschil maakt. Door zichtbaar te zijn, door je marketing goed te doen. Door actief op potentiële klanten af te stappen en ze te laten zien wat je te bieden hebt.

Zit je werkdag overvol, ben je razend druk, maar verdien je weinig? Denk dan terug aan de twee vissers en kies wie jij wilt worden. Blijf je druk met kleine klusjes? Of ga je kiezen voor de grote vis?


Doe je mee met deze slimme mastermind? Een jaar lang aan de slag in een kleine groep slimme zelfstandigen, aangevuld met één-op-één advies bij jouw bedrijf. Inschrijven kan nog tot en met eind mei. Hier lees je er alles over.


Zo help ik je

  • Business coach Ellen de Lange-RosBusiness coaching voor slimme, creatieve en hoogbegaafde ZZP-ers
  • Business coaching met onbeperkte persoonlijke 1-op-1 hulp

 

 

Artikelen en lezen

  • Wat doet een business coach?
  • Wat is een business coach?
  • Wat kost een business coach?
  • Geen geld voor een business coach? Doe dan dit
  • Ochtendroutines voor zzp-ers en ondernemers
  • De bullet journal voor professionals
  • Van uurtje-factuurtje naar werken voor een vaste prijs

 

Voor hoogbegaafden

  • Business coaching voor hoogbegaafden. Waarom is het anders?
  • Overexcitabilities bij zelfstandigen: zo wordt het je superpower
  • Androgynie bij hoogbegaafden: geen toeval!
  • Hoogbegaafd in bedrijf: lezing
  • Hoogbegaafde ondernemers: onderzoek en gratis rapport
  • Boek Willem Kuipers: verleid jezelf tot excellentie
  • Boek Frans Corten: Uitzonderlijk talent en je eigen bedrijf

 

De beste boeken over geld

  • De beste boeken over geld: ‘The millionaire next door‘.
  • De beste boeken over geld: ‘Happy money’ van Ken Honda.
  • De beste boeken over geld: ‘Rijke pa, arme pa’.
  • De beste boeken over geld: ‘Een zaak van geld’ – download gratis eerste hoofdstuk.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Ellen de Lange-Ros (@EllenFaxion) zegt

    18 oktober 2012 om 09:17

    Ben je druk met vissen, of met vis vangen: http://t.co/I3W6bVQI

    Beantwoorden
  2. Gerdien zegt

    23 mei 2017 om 10:33

    Mooi artikel Ellen!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Business coach voor creatieve, slimme en hoogbegaafde zzp-ers & ondernemers - Zacht werken - Online marketing - Van uurtje-factuurtje naar eigen aanbod - geld & mindset - VIP-diensten - ontspannen werken.